Terugblik PvKO Inspiratiesessie Service Design in de Praktijk: Creëren van Betekenisvolle Ervaringen
Design Thinking is een relatief jong vakgebied, maar het groeit gestaag in relevantie voor organisaties die streven naar een klantgerichte benadering in een wereld waarin klantverwachtingen blijven toenemen. Hoekan je als organisatie effectief en efficiënt inspelen op de behoefte van je klant? Dat was de centrale vraag van deze inspiratiesessie.
Het eerste gedeelte van de sessie omvatte drie presentaties van bedrijven, gerangschikt op basis van hun volwassenheid in het toepassen van Design Thinking.
Isabel Thijssen van Eneco eMobility opende de reeks met inzichten over twee Design Thinking-projecten. Een top en een flop, maar wel een waar ze heel veel van hebben geleerd voor de toepassing van Design Thinking-trajecten: focus, het klein houden en gewoon beginnen!
Marlijn van Opzeeland deelde haar ervaringen met Design Thinking bij PGGM, een organisatie waar klanten zich niet vrijwillig bij aansluiten maar via hun werkgever automatisch deelnemen. Hierbij komt klantgerichtheid op een andere manier tot uiting, en Marlijn illustreerde hoe ze deze intern meer aandacht heeft gegeven, variërend van presentaties tot Silent Disco-evenementen en alles daartussenin. Door Design Thinking toe te passen, slaagde PGGM erin om steeds beter in te spelen op de werkelijke behoeften van de klant. Dit benadrukte opnieuw het belang van de ontdekkingsfase (onderzoek), omdat dit hen in staat stelde om de perspectieven van klanten beter te begrijpen dan aanvankelijk werd aangenomen. Dit is bijzonder uitdagend, aangezien relevante gebeurtenissen vaak samenvallen met ingrijpende persoonlijke veranderingen bij klanten.
KLM bevindt zich aan de top van de volwassenheidsschaal als het gaat om het toepassen van Design Thinking. Sinds 2016 passen zij deze methode toe en hebben zelfs hun eigen model met ontwerpprincipes ontwikkeld. Aan de hand van een overtuigend voorbeeld, waarbij ze begonnen met "De vertrekhal van de Toekomst" en uiteindelijk uitkwamen op een "PCR-Buddy," liet Carlijn zien wat de toegevoegde waarde is van Design Thinking.
In het tweede gedeelte van de sessie werden deelnemers in groepen verdeeld en kregen ze uitdagingen (‘How might we …’ ) voorgeschoteld die gebaseerd waren op de praktijkervaringen van de sprekers. In korte tijd pasten ze de principes van Design Thinking toe, werkten ze ideeën uit (inclusief tekeningen) en presenteerden ze oplossingen. Dit bleek niet alleen waardevol te zijn voor de deelnemers, maar ook voor Eneco eMobility, PGGM en KLM.
Tijdens de sessie en de daaropvolgende borrel groeide de vraag naar een vervolg op deze sessie. Op weg naar een vervolgevent in 2024 dus, waar nieuwe uitdagingen en mogelijkheden wachten om ontdekt te worden via de kracht van Design Thinking. De toekomst is helder, creatief en belooft verdere innovaties.
PRESENTATIES
- Isabel Thijssen, Eneco eMobility
- Marlijn van Opzeeland, PGGM
- De presentatie van KLM mag helaas niet gedeeld worden