Recensie PvKO Boekenparels: Het zinnigste boek dat je ooit zult lezen; Hoe we weer zin kunnen maken van de toekomst
Als boekenclub lezen wij samen boeken die wat minder in het oog springen van CX-professionals, op zoek naar nieuwe inzichten die ons écht verder helpen. Pareltjes. De afgelopen maanden hebben we onze tanden gezet in Het zinnigste boek dat je ooit zult lezen.
Boek (originele titel): Het zinnigste boek dat je ooit zult lezen; Hoe we weer zin kunnen maken van de toekomst (2024)
Auteur(s): Ben Kuiken
Zie jij als CX professional voor jezelf een bredere maatschappelijke rol? Wil jij organisaties graag helpen in tijden van verandering bij het duiden wat van betekenis is voor klanten, medewerkers en de maatschappij (sense-making)? Dan is dit een heerlijk toegankelijk boek waarin complexe onderwerpen begrijpelijk worden gemaakt met hedendaagse voorbeelden.
In het boek wordt gesteld dat betekenisgeving steeds meer in de ban raakt of zelfs overwoekerd is door de zin van de markt, de kapitalistische ordening van de maatschappij. Maar het boek geeft ook hoop door mooie voorbeelden van hoe je met (kleine) acties een tegenbeweging op gang kunt brengen. Ben Kuiken roept ons op om onze eigen ZIN(nigheid) te herpakken op basis van oude waarden als gemeenschapszin, bestaanszin en ecologie.
De schrijver zet daarnaast aan tot denken en stelt een aantal filosofische vragen over de ZIN en ONZIN van organiseren. Ook wordt je gestimuleerd zelf vragen te (blijven) stellen om de betekenis te verduidelijken voor elkaar.
Kortom een ZINnig boek voor de CX-professional die erachter wilt komen wat echt belangrijk is en degene wilt zijn die die steen in de vijver gooit.
Inzicht en inspiratie: 4 van de 5 parels
Leesplezier: 5 van de 5 parels
Enkele parels uit dit boek:
- Betekenis ontstaat niet in het hoofd van mensen, maar tussen mensen, in de conversatie van gebaren die ze met elkaar hebben. Betekenis geven is altijd tweerichtingsverkeer.
- Dingen hebben altijd meerdere betekenissen, afhankelijk van de zin van waaruit ze bekeken worden. En die betekenis kan ook in de tijd veranderen.
- Hou er rekening mee dat het verleden altijd aanwezig is in het heden, als het geschiedenis van het worden. De toekomst is de horizon van mogelijkheden. Hier ligt ook de kracht en energie van een veranderverhaal.
- Organiseren is een manier om de complexe werkelijkheid te reduceren. Maar daarmee doen we de werkelijkheid en diversiteit wel geweld aan. Er is een risico van instrumentele fixatie: de werkelijkheid vastzetten waardoor we alleen die werkelijkheid (kunnen) zien.
- Het is beter om een plan of doel te hebben, ook al is het plan misschien niet perfect, dan helemaal geen plan of doel.
Quotes Boekenparellezers:
- “Het boek geeft een mooie verdiepende kijk op ons vak, vooral voor veranderaars.” (Daan Noordeloos)
- “Wat mij het meest is bijgebleven is het belang van vragen (blijven) stellen, verduidelijken of we dezelfde betekenis hebben. En dat verandering teweeg gebracht kan worden door met een goed verhaal anderen stuk voor stuk mee te krijgen.” (Emmy Brand)
- “Ik vond het inspirerend om eens bewust stil te staan bij betekenis (sense making) en dat dit gevormd wordt door wat mensen/ groepen mensen vinden op bepaalde momenten in de tijd. Vanuit CX kun je invloed hebben op de (her)vorming van de betekenis van jouw organisatie voor de klant, medewerkers, maatschappij (dat vind ik hoopvol). Je kunt ’t dus ook bewust inzetten voor het op gang brengen van de beweging (cultuur) en dus ook op die manier kunt beïnvloeden.” (Erica Kroese)
- “Zin is een breed begrip dat zich op veel niveaus laat sturen, van binnen jezelf tot datgene wat de markt voor jou bepaalt. Het geeft me een aantal inzichten die ik mee kan nemen in mijn persoonlijke en in mijn werkende leven.” (Steyn Elshout)
- “Een eurekamomentje! De twee betekenissen van Zin. Namelijk de onmiddellijke waarneming aan de ene kant. En de holistische innerlijke essentie aan de andere kant. Hier zie ik een mooie link met CX: het belang van de touchpoint beleving (in het moment) en in relatie tot de totale beleving als som van alle touchpoints.” (Karoline Wiegerink)
- “Extra bewustwording dat je de werkelijkheid niet ziet zoals die IS, maar zoals WIJ ZIJN. Daarmee geven we sommige zaken aandacht en andere niet, we framen de werkelijkheid. Het is goed om ons daar van bewust te zijn bij het betekenisgeven hoe je het verschil kunt maken in klantbeleving en hoe je anderen daarop mee kunt krijgen.” (Tamara Rolman)
Voor de derde Boekenparels bijeenkomst is een nieuw boek gekozen, namelijk Tricky Tijden van Jitske Kramer.
Heb jij ook ZIN om met vakgenoten boeken vanuit CX perspectief te lezen en ontleden? We nodigen je van harte uit om mee te doen! Schrijf je in via deze link.
De derde Boekenparel bijeenkomst is op woensdag 18 september van 18.00 tot 21.00 uur in Den Haag.