Kennissessie ING: Marketing aan of naar de knoppen?
De economische crisis zet het mes in veel budgetten. Marketing is vaak een van de eerste slachtoffers. Daar waar de relatie tussen de investeringen in Marketing en de effecten ervan op het bottom line resultaat wel te leggen is, heeft Marketing een andere positie. Een goed voorbeeld hiervan is ING Retail Nederland. Daar zit Marketing in de driversseat. En is Marketing meetbaar gemaakt. Marketing & Sales bij ING werkt zoveel als mogelijk ‘Op Maat’. Klanten moeten voor service en sales via alle kanalen, alleen de voor hen relevante proposities ontvangen. Dat kan een boodschap op productniveau zijn of een service-boodschap. Maar wel een boodschap die zo goed mogelijk aansluit bij de klantbehoefte. En dat real time. Welke marketeer droomt daar niet van?
Presentaties
Data driven interactieve marketing bij ING
Martin de Lusenet, manager ING Domestic Banking/Op Maat bij ING Retail Nederland
Marketing Engineering
Ronald Wiekenkamp, Partner Cmotions
Artikel
ING matcht actie bij klant in plaats van andersom
Paula van Doorn, Customer Talk
|
|