Logo

Inspiration CRM-onderzoeken

woensdag 14 januari 2009 22:00

De uitkomsten van drie verschillende CRM onderzoeken zijn tijdens de eerste CRM Inspiration van 2009, op 14 januari gepresenteerd:

  • CRM in zakelijk Nederland - MarketCap
  • CRM Readiness Scan - Hogeschool van Utrecht
  • CRM in Nederland - trends 2008 - CRM Association NL

Ruud Allaerds van MarketCap beet het spits af en presenteerde zijn onderzoek over het gebruik van CRM applicaties dat gehouden is onder bedrijven met meer dan 50 medewerkers. Opvallend was dat in de afgelopen 3 jaar een intensivering in de toepassing van CRM-systemen is te constateren. Binnen zowel grote als kleine(re) bedrijven. Bedrijven zijn met name bezig met operationele CRM - het verzamelen en gebruiken van data om op een zo efficiënt mogelijke wijze de werkprocessen in te kunnen richten.

Vervolgens presenteerde Kobus Smit, onderzoeker en docent bij Hogeschool Utrecht, de onderzoeksresultaten van waar het Nederlandse bedrijfsleven staat t.a.v. CRM vanuit een organisatieperspectief. Overduidelijk is dat de implemenatatie van CRM-projecten alleen, niet voldoende is om met CRM successen te boeken. Bedrijfsprocessen correct inregelen is van essentieel belang om een CRM-project te laten slagen.

Tot slot presenteerde Wil Wurtz de onderzoeksresultaten van CRM in Nederland - trends 2005 - 2008, dat voor de vierde keer is gehouden onder bedrijven met meer dan 200 medewerkers. Een opmerkelijke constatering is dat CRM steeds serieuzer wordt opgepakt, blijkt uit de laatste peiling onder bedrijven met 200 of meer medewerkers. Er zijn steeds meer bedrijven (56%) die CRM projecten hebben lopen en ook steeds meer bedrijven (15%) die rapporteren CRM (deel) projecten te hebben afgerond. De belangrijkste doelstellingen die worden genoemd zijn: klantbehoud, verhogen klanttevredenheid en verhogen klantgerichtheid.

Presentaties onderzoeksresultaten

CRM in zakelijk Nederland
Ruud Alleards, MarketCap

Get a Grip on it - CRM Status in the Netherlands
Kobus Smit, Hogeschool Utrecht

CRM in Nederland
Wil Wurtz, CRM Assocation NL

« Terug

Reacties op 'Inspiration CRM-onderzoeken'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.