Terugblik PvKO Inspiratiesessie: Circulariteit als next level klantgericht ondernemen
Circulair ondernemen is echt voor iedereen
Dat het gezamenlijk belang enorm is, blijkt wel uit de grote verscheidenheid van gasten bij de inspiratiesessie van PvKO. Van bankier tot innovatiemanager en zelfs de landelijke overheid heeft te maken met circulair ondernemen. Iedereen zoekt naar inspiratie en probeert met elkaar de weg te vinden die ons naar een duurzame toekomst leidt.
Onder het genot van een drankje aan de bar van het circulaire gebouw Circl sparren de gasten over hun uitdagingen. Voor de een zijn het uitdagingen in het hedendaagse werk, zoals bouwen zonder afval. Hoe ga je daarmee om als de klant het vraagt? Voor de ander is het kiezen tussen duurzaamheid en prijs, want voor veel klanten blijft prijs toch vaak doorslaggevend. Ook regelgeving speelt mee, in sommige gevallen ondersteunt de wet het circulair ondernemen nog niet voldoende. Hoe kunnen we afval bijvoorbeeld weer een grondstof laten worden voor de wet? En hoe bewijzen we dat het werkt?
Bekijk nu de video die gemaakt is tijdens de inspiratiesessie in Circl
Goed en slecht nieuws
Tijdens de inspiratiesessies van ABN AMRO en Signify (Philips Lightning) staat goed en slecht nieuws op ons te wachten. Het goede nieuws: Nederland loopt voorop op het gebied van duurzaam en circulair ondernemen. Voorbeelden van succesvolle en zelfs winstgevende ondernemingen komen voorbij: CampToo, voor het verhuren en delen van campers; Swapfiets, het succesvolle concept uit Delft om fietsen te kunnen leasen en de Fairphone, een modulair opgebouwde smartphone die deel voor deel te vervangen en te upgraden is.
Dan het slechte nieuws. Er ontstaat een steeds groter gat tussen wat de aarde kan leveren en wat we gebruiken. Dat voelen we nu al in Nederland; specifiek in Groningen, waar de gevolgen van gaswinning verre van onopgemerkt blijven. Maar ook zaken verder van ons bed, zoals het koraal in het Great Barrier Reef. Niet alleen heeft het milieu enorm te lijden onder datgene wat wij van de planeet vragen, het Reef biedt ook nog eens werkgelegenheid aan 60.000 mensen.
Kortom: het is tijd voor circulair en duurzaam ondernemen.
Leestip van Julia van Boven, ABN AMRO: The Donut Economy, over de impact van de economie op de aarde - en hoe we daar als ondernemers van de 21e eeuw mee om moeten gaan.
Circulair in de praktijk
ABN AMRO geeft circulair ondernemen handen en voeten. Niet alleen heeft de bank zichzelf stevige doelen gesteld, ook nemen zij elke dag klanten mee in deze nieuwe wereld. Binnen de bank zijn 40 medewerkers een dag per week vrijgesteld van hun eigen taken en werken zij als de ‘Groene 40’ aan duurzaamheid cases, door het hele land en voor elke sector. Ook organiseert de bank regelmatig Business Innovation Workshops, waarbij ondernemers worden meegenomen in de wereld van circulair ondernemen - en nog belangrijker, worden geholpen hun eigen bedrijf circulair te maken met behulp van de bank.
Wil je meer weten over de inzichten van ABN AMRO? Op insights.abnambro.nl zijn alle stukken na te lezen.
Signify, voorheen bekend onder de naam Philips Lightning, begint bij de vraag van de klant. “Koop geen lampen, koop licht”, zo luidt het motto. Op die manier is Signify in staat complete oplossingen te leveren, van een beter design tot aan nieuwe financieringsmogelijkheden. B2B klanten kunnen zij op die manier volledig ontzorgen op het gebied van energieverbruik, lichtniveau en aan het eind van het contract zijn er mogelijkheden om te verlengen, te upgraden of zelfs te retouren. Zo blijven de producten van Signify circulair inzetbaar.
Slechts 10% van de klanten doet dit puur vanuit duurzaamheid. 90% verkiest het prijskaartje toch nog vaak boven duurzaamheid. Speel hier ook op in, is het advies van Signify. Een duurzame oplossing financieel aantrekkelijk maken, zal beide partijen samenbrengen.
Download hier de presentaties van Wouter de Wolf van Signify
Download hier de presentatie van Hans van Cleef van ABN AMRO
Download hier de presentatie van Julia van Boven & Sander van Wijk van ABN AMRO
Download hier de presentatie van Charissa Cardon van ABN AMRO
Ook op de woning- en hypotheekmarkt speelt ABN AMRO in op duurzaamheid. Zo stimuleren zij klanten die een hypotheek afsluiten om ook verduurzamingsmaatregelen te financieren, zoals zonnepanelen. Voordat klanten een gesprek aangaan met de hypotheekadviseur, vraagt de bank de klant zich te oriënteren via een online tool. Daarnaast helpt de tool de klanten van ABN AMRO niet alleen met het inzicht, ook de installatie wordt geregeld.
Benieuwd naar de tool waar ABN AMRO mee samenwerkt? Kijk op Energiebespaarders.nl.
Is de Circl rond?
Op dit moment misschien wel het meest circulaire gebouw van Nederland: Circl in Amsterdam. Wat niet nodig is, wordt ook niet gebruikt - vandaar dat de ‘e’ mist aan het einde van de naam. De uitspraak verandert immers niet met of zonder ‘e’. Het gebouw is een zeer bijzonder exemplaar, waar de gasten van PvKO dan ook met volle teugen van de rondleiding genoten.
Dit exclusieve kijkje in de keuken leverde vele inzichten op; van kleine veranderingen voor energiebesparing tot de grote missie van het gebouw. Zo zijn de draaideuren niet elektrisch, een simpele verandering wat veel energie bespaart. En worden de toiletten doorgetrokken met regenwater, wat tijdens een droge, warme zomer ook een uitdaging kan vormen…
Het gebouw staat voor inspiratie. “Everybody has the right to copy.” Men hoopt dan ook over twee jaar niet meer het meest circulaire gebouw van Nederland te zijn. Dan is er, waarschijnlijk geïnspireerd door Circl, hopelijk een nog duurzamer gebouw te vinden in ons land.
Bekijk de foto’s van de inspiratiesessie op Facebook.
Tot volgend jaar!
Wat gaat voice voor ons betekenen als klantgerichte ondernemers? Zeker nu de Google Home ook in het Nederlands beschikbaar is, zal de vlucht van de spraakgestuurde assistenten hard gaan. Spar mee en laat je inspireren tijdens de sessie van PvKO in februari 2019.
Ja, ik heb interesse en wordt graag op de hoogte gehouden via de nieuwsbrief.
Archief > 2018 > december
- 17-12-2018 17-12-2018 11:57 - Terugblik PvKO Inspiratiesessie: Circulariteit als next level klantgericht ondernemen
- 04-12-2018 04-12-2018 13:36 - PvKO Ronde Tafels bij Frankwatching Conversational Commerce Event onder leiding van Alexander Van den Wall Bake, Innovation Manager Business Automation bij Aegon Nederland
- 04-12-2018 04-12-2018 11:04 - Terugblik Ronde Tafel: De innovatieagenda van de klantcontactmanager