Inspiratiesessie De psychologie van klantgericht ondernemen
Be curious! Over het gevaar van patronen en aannames in klantgerichte communicatie
Gedragspsychologie is geen truc! Alleen door telkens opnieuw nieuwsgierig te zijn, vind je innovatieve en effectieve oplossingen. Deze avond inspireren we je – samen met sprekers van Hogeschool van Amsterdam, Airmiles, Unravel Neuromarketing Research & L'eau - over de toepassing van gedragspsychologie en schetsen we de wetenschappelijke basis van heuristieken, nudges, boosting, behavioral economics… 10 jaar naar het eerste boek van Cialdini.
Gedrag is uniek! En in grote mate afhankelijk van vele (omgevings)factoren. Alleen als je echt nieuwsgierig bent ga je op zoek naar deze factoren. En kun je dus veel effectiever het gedrag van je klant beïnvloeden. Want oplossingen die altijd en overal uniform inzetbaar zijn bestaan niet!
Wetenschappelijke inzichten vinden hun weg naar de praktijk. Eindelijk kunnen campagnes ontwikkeld worden op basis van wetenschappelijke theorieën in plaats van assumpties. Ook laten we zien hoe vanuit huidig klantgedrag voorspellingsmodellen ontwikkeld kunnen worden.
Terug in de collegebanken! We zijn te gast bij de Hogeschool van Amsterdam.
SPREKERS
Auke Sijsma | Commercieel Directeur | Loyalty Management Netherlands (Air Miles)
Auke vertelt graag hoe advanced analytics en predictive modelling worden toegepast binnen Loyalty Management Nederland. Met behulp van geavanceerde analyses worden zeer effectieve voorspelmodellen ontwikkeld die Air Miles en haar partners helpen om klantrelaties op te bouwen, te onderhouden en te laten groeien.
Hanneke Goosen | researcher/lecturer Toegepaste Psychologie | Hogeschool van Amsterdam
Hanneke presenteert het zogenaamde COM-B model, waarmee je gedrag kunt analyseren. Dit model maakt deel uit van het Behaviour Change Wheel, dat handvatten biedt voor interventies voor gedragsverandering. Ze zal toelichten hoe je dit model kunt gebruiken voor vraagstukken in je eigen organisatie.
Carmen Kroon | Docent Toegepaste Psychologie | Hogeschool van Amsterdam
De presentatie van Carmen richt zich op praktijkvoorbeelden van het doen van onderzoek, voorafgaand aan een interventie/actie, en wat dat kan opleveren. Het verhaal is afgestemd met Hanneke en sluit aan bij wat zij vertelt.
Arend Jan Boss | Managing Partner | L’eau
Na analyse van het gewenste gedrag kun je gaan nudgenen/of boosten. Wat is het verschil? Hoe pas je het toe? Gedrag leren begrijpen blijft een ontdekkingsreis waarbij we uit de wetenschap continue inzichten aangereikt krijgen. Een aantal lessen en voorbeelden uit de praktijk.
Tim Zuidgeest | Co Founder | Unravel Neuromarketing Research
Wat kan je allemaal ontdekken door in het brein van de consument te kijken? Ga mee op een reis door de wereld van Neuromarketing. Tim onthult hoe je hersenwetenschap en biometrics kan gebruiken om meer breinvriendelijke websites, verleidende advertenties en overtuigende winkels te maken.
AVONDVOORZITTER
Olaf Cox | Managing Partner | L’eau
Olaf is de avondvoorzitter, en zal vanuit zijn marketingcommunicatie achtergrond het kader en de context scheppen. En zorgt uiteraard voor de nodige interactie tussen de sprekers en de aanwezigen.