Inspiration Storytelling - 16 december 2015
Klantbeleving en Storytelling met en bij de Efteling.
De Efteling volgt drie sporen in haar strategie:
Spoor 1: de kern van de Efteling bijhouden en versterken. Het bekendste resultaat van dit spoor is de campagne rondom ‘sprookjes bestaan’. Deze campagne had als kernboodschap: de Efteling geeft je zo’n sprookjesachtig gevoel, dat je helemaal de werkelijkheid vergeet
Spoor 2: de wereld van de Efteling wordt vergroot. Het bungalowpark van de Efteling ‘Bosrijk’ is geopend. De Efteling is daarom sindsdien 365 dagen per jaar geopend. Doel is het verzorgingsgebied te vergroten tot een straal van 500 km rondom Kaatsheuvel.
Spoor 3: Storytelling wordt uitgebreid buiten het park. De Efteling houdt zich al langer bezig met mediaproducties, maar dit is afgelopen jaren enorm uitgebreid. Dit is de activiteit van Efteling Imagenering. Doel is om de sprookjeswereld van de Efteling ook buiten de poorten van het Park te brengen. Zo heeft de Efteling eigen televisieseries en -programma's, die in Nederland en het buitenland worden uitgezonden. Ook is er de 'Efteling Kids Radio' deze kinderzender is via de kabel in bijna heel Nederland te horen. De Efteling heeft een eigen bioscoopfilm een eigen YouTube kanaal.
Deze ‘belevingsportal’ brengt een breed scala aan archiefmateriaal en bestaande mediaproducties, maar geeft ook iedere week een exclusief, actueel en interactief kijkje in de Wereld van de Efteling.
De Baron
Afgelopen zomer is Baron 1898 of wel ‘De Baron’geopend: Het verhaal vertelt over Gustave Hooghmoed, die op een dag in een oude kolenmijn goud vindt en er een prachtig mijncomplex genaamd Baron 1898 bouwt. De Witte Wieven zijn het hier echter niet mee eens: zij bewaken het goud en proberen dan ook te voorkomen dat Baron Hooghmoed kompels vindt om af te dalen in de mijnschacht en goud te delven.
In de attractie wordt de bezoeker kompel voor de Baron. De Witte Wieven saboteren de afdaling waardoor de kabel als de bezoeker bovenaan de mijnschacht hangt knapt.
Coca-Cola Dynamische Story telling & Contentstrategie
Dynamische storytelling:
Om een onderscheidende en complete merkervaring te creëren, worden ideeën en verhalen over meerdere media verspreid. Een transmediale-aanpak, waarbij Coca-Cola 5 soorten storytelling onderscheidt.
- Serial storytelling ervaringen delen op een vast moment (moment, in een routine)
- Multi-faceted storytelling ervaringen delen waarbij het verhaal over verschillende platformen heen verteld wordt. Met transmediaal of crossmediaal storytelling wordt in de filmindustrie ook stevig geëxperimenteerd
- Spreadable storytelling een verhaal of ervaring delen dat vooral vrienden en bekenden aanspreekt (blunders, onderonsjes)
- Immersion & discovery storytelling wat je allemaal met het merk hebt meegemaakt, wat je ervoor heb moeten doen
- Engagement through storytelling momenten delen die betrokkenen uitermate moeten boeien. Verhalen zijn zijdelings verbonden met het merk. Doel is om een band op te bouwen, niet om het product te pluggen
Bronnen:
http://www.contentbridges.nl/5-soorten-storytelling-de-contentstrategie-van-coca-cola/
https://www.lincelot.com/coca-cola-journey-storytelling-content-marketing/