Recensie PvKO Boekenparels: Tricky Tijden; Laat je niet gek maken

boekenparels.jpgvrijdag 27 september 2024 15:57

Door Merel de Koning

Als boekenclub lezen wij samen boeken die wat minder in het oog springen. We zijn als CX-professionals op zoek naar nieuwe inzichten die ons écht verder helpen. Boekenparels! De zomermaanden hebben we gebruikt om het boek Tricky Tijden te lezen.

Boek (originele titel): Tricky Tijden; Laat je niet gek maken (2024)
Auteur(s): Jitske Kramer

Voor een ieder die zich bezig houdt met veranderingen: dit boek is een aanrader!

Met haar antropologische achtergrond geeft Jitske Kramer een confronterende, maar inspirerende kijk op veranderen. In haar boek richt ze zich op de uitdagingen en complexiteit van onze huidige maatschappij en organisaties. We bevinden ons in onzekere tijden en Jitske analyseert hoe dit van invloed is op menselijk gedrag en samenwerking. Doordat ze haar eigen verhalen deelt maar dit ook onderbouwt met verschillende onderzoeken, is het een heel fijn leesbaar boek. Het boek daagt ons uit opnieuw te kijken naar patronen en dynamieken van grote veranderingen, maar biedt ook handvatten om de transformatie goed te doorstaan. Voor ons als CX professionals biedt het veel aanknopingspunten in onze missie naar meer klantgedreven organisaties.

Inzicht: 4 van de 5 parels
Leesplezier: 4 van de 5 parels

Enkele parels uit dit boek:

• Liminale fase is nodig: veranderingen hebben altijd een liminale fase nodig, een fase waarin we nieuwe patronen en verhalen over onszelf en elkaar ontwikkelen. Die we met vallen en opstaan in praktijk brengen. Transformaties kennen dan ook drie fases: separatie (afscheid nemen), liminaliteit (zoeken naar nieuw collectief gedrag/verhaal) en integratie (goed afronden door met moed door te pakken).
  • Overgangsrituelen zijn belangrijk: in zowel de separatie fase, de liminale fase als de integratiefase. Die laatste wordt vaak vergeten. We hebben zoveel kick offs, maar nooit afsluitrituelen. Sluit een project, taak of veranderbeweging ook echt af met elkaar. Anders val je sneller terug in het oude. Vier de successen en ook de mislukkingen onderweg.
  • Gezamenlijke verhalen: om samen door moeilijke tijden heen te komen, zijn gedeelde verhalen binnen een groep van groot belang. Ze helpen een gevoel van veiligheid en saamhorigheid te creëren. Een narratief is een groter verhaal waar we in geloven, het script dat we volgen en waar onze verschillende verhalen in passen. Cultuur kun je omschrijven als een gedeeld narratief. Het veranderen van een narratief kan al door de eerste zin op te schrijven. Hier gezamenlijk aan werken is van belang, zeker in onzekere tijden. Door samenwerking over afdelingen / silo’s heen kunnen we beter inspelen op veranderende (klant)behoeften en -verwachtingen.
  • Kracht van tricksters: tricksters zijn onmisbaar om (morele) grenzen te verleggen en nieuwe mogelijkheden te laten zien. Ze gebruiken bijvoorbeeld tactieken als het spelen met feiten, met taal of het creëren van verwarring. Daarom is het beter om ze niet in het centrum van de macht te zetten, maar komen ze het beste tot hun recht aan de zijlijn. Door de boel flink op te schudden, geven ze ruimte aan verandering. We vroegen ons hardop af: moeten we als CX-ers ook soms een beetje trickster zijn om de boel op te schudden? Ja, misschien wel.
  • Leiderschap tijdens verandering: cultuur is constant in beweging, vooral in tijden van crisis en onzekerheid. Dit vraagt om aanpassingsvermogen en flexibel leiderschap. In onzekere ‘tricky’ tijden hebben leiders een cruciale rol als ‘metgezel’ om richting te geven zonder alle antwoorden te hebben.
  • Macht en cultuur zijn onlosmakelijk  met elkaar verbonden. Degenen met macht en voldoende ‘rankingpunten’  hebben invloed op het verhaal, de budgetkeuzes en op welke waarden, gedragingen, rituelen en symbolen (niet) belangrijk zijn. Machthebbers scheppen voor een belangrijk deel de cultuur. Zij kunnen de interactie en besluitvorming beheersen. “Als het hart van de macht het wil, is het met 24 uur geregeld.” En dat herkennen we als CX-er allemaal.
  • Inzetten kampvuurgesprekken: op naar meer kampvuurgesprekken die ruimte geven aan emoties, dromen, verhalen en gedachten. Waarbij je duiding geeft aan wat er speelt. Kampvuurgesprekken zijn transformationele gesprekken. Dit in tegenstelling tot bulletpoint meetings waarbij het gaat om transactionele interacties (taken verdelen, targets stellen, status controleren). De efficiënte bulletpoint meetings zijn nodig voor actie en voortgang. Jitske Kramer stelt dat je tijdens de liminale fase meer kampvuurgesprekken nodig hebt om het collectieve verhaal te duiden en te verbinden. Aandacht voor elkaar en het versterken van onderlinge relaties zijn key om door uitdagende ‘tricky tijden’ te komen.

“Een prachtig boek! Niet alleen zakelijk maar ook persoonlijk inspirerend!”

Word je nieuwsgierig naar deze inspirerende Boekenparel Boekenclub?
We nodigen je uit mee te doen! Stuur een e-mail naar communicatie@pvko.nl.