5 tips van Promotie Podiumkunsten om klantgericht te ondernemen
Peter Joziasse, Directeur Promotie Podiumkunsten
Drie belangrijke verenigingen van podia, producenten en gezelschappen hebben zitting in het bestuur van ons bureau. Door deze samenwerking kunnen we als collectief klantgerichter ondernemen en het publiek nog beter bedienen. We faciliteren onze achterban middels het delen van kennis en tools ten behoeve van promotie en ticketing.
We willen ons publiek optimaal bedienen; niet alleen tijdens een avondje uit, maar ook voor en na een voorstelling. CRM staat in onze sector bij veel organisaties nog in de kinderschoenen. Wij zien klantgericht ondernemen dan ook als een kans om meer publiek te bereiken met hogere klanttevredenheid.
1. Attitude
Klantgericht ondernemen begint bij jezelf. Je moet ervoor openstaan; echt naar de wensen en problemen van klanten luisteren is niet makkelijk maar wel heel leerzaam en leuk: hoe kijken zij naar jou en naar je bedrijf? Wat verwachten ze, wat gaat goed en wat kan beter? Vraag het en er gaat een wereld open. En deel vooral jouw ervaring met je collega’s!
2. Management
Naast een positieve houding t.a.v. klantgericht ondernemen is de rol van het management essentieel. Goed voorbeeld doet volgen. Staat de klant werkelijk centraal in de directiekamer? Probeer als leidinggevende hiervoor een vorm te vinden; structureel. En beloon goed gedrag richting medewerkers. Klantgericht ondernemen begint bij het eigen personeel.
3. Visie
Zonder visie geen klantgerichte onderneming. Het gaat om waarde voor de klant en van de klant. Welke oplossingen (producten en diensten) sluiten aan bij welke wensen van de klant. Het gaat hierbij niet alleen om het segmenteren van klanten op basis van hun gedrag en achtergrond, maar juist ook om psychografische variabelen; daar schuilt de echte behoefte. We hebben een podiumkunsten-behoefte-model ontwikkeld waarbij we het publiek segmenteren naar vier hoofdsegmenten: Verrijken, Verbreden, Verdiepen en Verrassen.
4. Kennis
Het managen van kennis van en over klanten is essentieel voor klantgericht ondernemen.
Net als wij zijn veel organisaties op dit punt op een ontdekkingstocht. Pak je literatuur en vergroot je kennis binnen jouw vakgebied.
5. Ketendenken
De winst voor de klant zit regelmatig in de gehele keten van partners en leveranciers. Ontwikkel met leveranciers nieuwe producten en diensten, die het leven voor klanten makkelijker en goedkoper kunnen maken. Ook in de podiumkunsten-sector denken we samen met theaters, producenten en gezelschappen na hoe we de klanten beter kunnen bedienen. Een goed voorbeeld is de PODIUM Cadeaukaart: te koop bij retailers (o.a. AH en Primera) en te besteden bij alle theaters voor een voorstelling van producenten en gezelschappen.
- Labels
- Tips uit de praktijk
Archief > 2013 > mei
- 29-05-13 - 5 tips van T-Mobile om klantgericht te ondernemen
- 29-05-13 - 5 tips van Transavia om klantgericht te ondernemen
- 29-05-13 - 5 tips van Promotie Podiumkunsten om klantgericht te ondernemen
- 29-05-13 - 5 Tips van ING om klantgericht te ondernemen
- 28-05-13 - Komt een klant bij de kassa
- 28-05-13 - En waar blijft de klant?
- 28-05-13 - Als vriendelijk nou belangrijk is
- 28-05-13 - Klantgericht innoveren
- 28-05-13 - Kijk op klantgerichtheid
- 28-05-13 - Klantgericht organiseren
- 28-05-13 - Het einde van de winkels
- 28-05-13 - Gek op gaten
- 28-05-13 - De Tao van Service
- 28-05-13 - Transformeren om te overleven
- 28-05-13 - Klant in de driver's seat
- 28-05-13 - Groot Innovatie Modellenboek; 40 innovatiemodellen voor het versterken van ondernemerschap....
- 28-05-13 - Het groot complimentenboek
- 15-05-13 - Kennissessie Marketingcommunicatie & Psychologie: Theorie & praktische toepassing bij Nuon
Reacties op '5 tips van Promotie Podiumkunsten om klantgericht te ondernemen'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.