Logo

Inspiration CRM & Social Media

woensdag 01 juli 2009 22:00

Woensdag 1 juli jl. vond de laatste Inspiration van voor de zomer(vakanties) plaats. Het onderwerp CRM & Social Media werd door Theo Slaats, partner bij Deloitte Consulting ingeleid. Hij ging in op de grote kracht van internet en de impact van social media op bedrijven en haar relaties. Binnen no time kan de hele wereld op de hoogte zijn van successen, maar ook van negatieve ervaringen van klanten met bedrijven. Bedrijven moeten hierop voorbereid zijn en moeten beleid maken om hier eventueel op te kunnen anticiperen (of niet).

Social media maken contacten en het onderhouden van relaties boeiender, maar ook ingewikkelder. Hoe kun je ervoor zorgen dat het hart van de organisatie zo goed mogelijk gekoppeld is aan de digitale wereld die heel dicht bij de relaties van de organisaties staat?
Maar ook andersom: is het slim om als organisatie sommige kanalen als Twitter niet toe te laten (voor medewerkers)? Het gevaar is dat negatieve ervaringen snel gedeeld worden. Als je het verbiedt dan is de kans groot dat de negatieve uitingen op andere manieren de wereld in komen (via andere fora, persoonlijk etc). Mening van Theo is dat als je het openhoudt maar er wel gedragsregels aan koppelt dat er dan ook niet zo snel wordt gegrepen naar alternatieve kanalen.
In de presentatie ook een mooie slide met de verschillende manieren om als organisatie voordeel uit social media te kunnen halen.

Na de pauze vervolgde Kirsten Wagenaar, community manager bij Kamer Van Koophandel met een verhaal vanuit de praktijk. Twee jaar geleden heeft Kamer Noord Nederland met behulp van Ning een platform voor regionale ondernemers opgezet. Er bleek grote behoefte te zijn aan een netwerk voor ondernemers en het iniatief werd centraal vanuit het hoofdkantoor verder uitgerold middels een eigen social medium. Het grote voordeel is dat je te zien krijgt wat mensen bezighoudt en hier kun je als Kamer Van Koophandel actief op inspelen. Kirsten liet in haar presentatie zien hoe dit platform is ontwikkeld, bij wie welke verantwoordelijkheden zijn belegd, hoe de dialogen tussen de ondernemers in nette banen worden geleid en wat de KvK inmiddels met dit platform heeft bereikt. Het uiteindelijke doel wat de KvK met dit platform voor ogen heeft: het stimuleren tot ondernemen.

Presentaties

Social CRM
Theo Slaats, Partner bij Deloitte Consulting

Hallo! De zakelijke community voor ondernemers
Kirsten Wagenaar, Community manager bij de Kamer van Koophandel

« Terug

Reacties op 'Inspiration CRM & Social Media'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.