Slechts 8% van alle Nederlandse organisaties denkt bij alles aan de klant
Daar is ie dan, de Nationale Klantgedrevenheid Monitor 2019! Voor het tweede jaar op rij heeft Blauw in kaart gebracht hoe het staat met de klantgedrevenheid van Nederlandse organisaties. Tip van de sluier: we zijn op de goede weg, maar toch is pas 8% van de organisaties in alles echt klantgedreven!
Met bijna 550 vertegenwoordigers van veel verschillende organisaties is in kaart gebracht in welke fase van klantgedrevenheid organisaties in Nederland op dit moment verkeren. Dat loopt uiteen van de negeerfase waarin je wel snapt dat er een klant bestaat maar daar nog niet op acteert (15% van de organisaties), tot de transformatiefase (8%) waarbij de klantbeleving al het denken en handelen beïnvloedt. En we kunnen constateren dat veel organisaties hun stinkende best doen om een fase verder te komen. In 75% van de organisaties wordt de urgentie gevoeld om meer in het licht van de klant te werken, managers geven voorbeeldgedrag en de stem van de klant wordt gehoord. Op alle fronten is er beweging.
Zo ligt er in twee op de drie organisaties een plan klaar om meer klantgedreven te handelen. Tegelijkertijd blijkt het vaak lastig om een serieuze stap vooruit te komen en in een volgende fase te komen. Hoe vertaal je bijvoorbeeld klantinzichten in concrete acties? Of hoe zorg je ervoor dat processen en systemen op elkaar afgestemd zijn, zodat een optimale klantbeleving ontstaat? Benchmarkgegevens, inspiratie en tips & tricks van CX professionals om een fase verder te komen zijn te vinden in het Nationale Klantgedrevenheid Magazine 2019 . Download hier dit glossy magazine en laat je verrassen door de kracht van design thinking, leer hoe Installatiebedrijf Verspeek het verschil maakt en ontdek dat agile meer is dan geeltjes plakken. Wil je weten hoe jij scoort ten opzichte van jouw sector? Doe zelf de klantgedrevenheidstest! Ontdek in welke fase jouw organisatie zit en ontvang direct tips om een fase verder te komen. Heel veel leesplezier gewenst!
Over de Nationale Klantgedrevenheid Monitor
Blauw voerde in 2018 en 2019 de Nationale Klantgedrevenheid Monitor uit.Blauw interviewde daarvoor middels een online vragenlijst 547 medewerkers van organisaties in Nederland die een oordeel kunnen geven over klantgedrevenheid in hun organisatie. Op basis van een mix van deelnemers uit grote, middelgrote en kleinere bedrijven (eenmansbedrijven uitgesloten) en twaalf verschillende sectoren worden breed gedragen conclusies getrokken over de status van klantgedrevenheid in Nederland.
Platform voor Klantgericht Ondernemen is partner van dit onderzoek. Op 28 mei organiseren we een Ronde Tafel waarin deelnemers nadere insights krijgen over de resultaten en zelf met de fasen van klantgedrevenheid aan de slag gaan. Inschrijven kan hier.
Archief > 2019 > april
- 24-04-2019 24-04-2019 09:48 - Slechts 8% van alle Nederlandse organisaties denkt bij alles aan de klant
- 18-04-2019 18-04-2019 16:47 - Futureproof klantfeedback: de belangrijkste tips van Transavia, VodafoneZiggo, Feeddex en Unigarant
- 18-04-2019 18-04-2019 14:28 - Futureproof klantfeedback: de belangrijkste tips van Transavia, VodafoneZiggo, Feeddex en Unigarant.
- 03-04-2019 03-04-2019 12:34 - Collegereeks ‘De Beleving van de Klant: customer experience management in theorie en praktijk’