Terugblik: AI en klantinzicht – sneller, slimmer en persoonlijker

Klantinzicht is de sleutel tot een sterke klantrelatie – en met AI kunnen we die sleutel steeds sneller omdraaien. Tijdens deze inspiratiesessie doken we samen in de wereld van AI-gedreven klantinzichten. Wat kan AI betekenen voor klantbegrip, en waar blijft de menselijke maat?
Gijs Besselink en Jelle Plass van iO digital trapten de avond af met een energieke keynote over de kracht van conversational AI. Denk aan ChatGPT – maar dan toegepast op je eigen bedrijfsdata. Met de pratende Efteling-boom als verrassende én memorabele case lieten ze zien hoe AI medewerkers ondersteunt bij het razendsnel ophalen van bruikbare klantinzichten. Daarmee ontstaat niet alleen meer efficiëntie en diepgang in klantbegrip, maar ook een nieuwe manier om in gesprek te gaan met je doelgroep – met als resultaat: meer engagement en sterkere merkbeleving.
Daarna volgden drie verdiepende breakouts:
Jens Hellewaard, bedenker en owner van Het Volksportret deelde hoe zij Nederland in 100 representatieve communities opdelen. Een frisse blik op inclusiever en interactiever marktonderzoek.
KPN’s Jacob Houtman liet zien hoe AI helpt om meer dan 1 miljoen open klantreacties te analyseren én te benutten – met dashboards die niet alleen inzicht geven, maar ook actie stimuleren.
Joyce van Geest en Marco Vugts van MarketResponse presenteerden de BSR AI Chatbot, die traditionele segmentatie en klantonderzoek een flinke AI-boost geeft.
Als kers op de taart daagde de door iO digital mogelijk gemaakte PvKO Assistent de zaal uit: wie wist met de beste prompt verrassende inzichten uit klantfeedback te halen?
Een avond vol inspiratie, interactie en nieuwe ideeën – op een supergastvrije locatie met heerlijke verzorging van het avondeten, hapjes en drankjes. Dank aan alle sprekers, deelnemers en natuurlijk onze community!
Link naar de presentaties van de sprekers:
- Gijs Besselink en Jelle Plass | iO digital
- Jens Hellewaard | Het Volksportret
- Jacob Houtman | KPN
- Joyce van Geest en Marco Vugts | MarketResponse
Korte video
Archief > 2025 > april
- 18-04-2025 18-04-2025 13:59 - Terugblik: AI en klantinzicht – sneller, slimmer en persoonlijker
- 18-04-2025 18-04-2025 13:31 - Terugblik: AI en klantinzicht – sneller, slimmer en persoonlijker
- 07-04-2025 07-04-2025 22:31 - Terugblik Inspiratiesessie: Klantgericht leiderschap met impact: gedreven door kernwaarden van je organisatie
- 07-04-2025 07-04-2025 22:11 - Terugblik Inspiratiesessie: Klantgericht leiderschap met impact: gedreven door kernwaarden van je organisatie