CRM leveranciers worden supporters van Nederlandse Hoger Beroeps Onderwijs
Utrecht, 26 januari 2015 - Wat bijzonder om hier bij te mogen zijn. Een sessie op Hogeschool Utrecht, georganiseerd door het PvKO kernteam “ontwikkelen”, waarbij docenten en experts van meer dan 10 Hogescholen vanuit heel Nederland van CRM leveranciers Salesforce.com en Microsoft Dynamics de nieuwste en meest geavanceerde technologie in de schoot geworpen kregen.
Na een overtuigend en hartelijk welkom van PvKO bestuurslid Pieter de Rooij, zelf als hogeschooldocent verbonden aan NHTV in Breda, werden de conclusies van een voor deze sessie uitgevoerde enquête met de aanwezigen gedeeld. Zo bleek uit de uiteenzetting van kernlid Peter Koning dat er bij het docentenkorps vooral behoefte is aan een CRM omgeving systeem waarbij een klantbeeld kan worden getoond met daarin opgenomen klantdata en opties om te kunnen werken vanuit standaard klantprocessen. Een trainingsomgeving waarmee zowel selecties als analyses kunnen worden uitgevoerd voor het opzetten van marketingcampagnes. Dit natuurlijk om de analytische vaardigheden voor rapportages, marktonderzoek en (eenvoudige) klantsegmentatie of klantwaarde management bij de studenten te ontwikkelen en te toetsen. Een uitdagende maar realistische oefenomgeving waarbinnen studenten zich kunnen bekwamen in het organiseren, uitvoeren en evalueren van marketing activiteiten, het vormgeven van klantcontactstrategieën met daarin multi-channel klantinteractie en natuurlijk een focus op social media. De vertegenwoordigers van de Hanzehogeschool Groningen deelden vervolgens hun praktijkervaringen met een voor hen ingerichte oefenomgeving. Wat daar nu prima werkt, maar waar ook de praktische aandachtspunten en uitdagingen liggen.
Nogal een veeleisend verlanglijstje zou je zo op het eerste gezicht zeggen. Echter,…tijdens de presentaties van respectievelijk Salesforce.com en Microsoft Dynamics werd vrijwel volledig invulling gegeven aan de wensen van de geënquêteerde docenten. Microsoft blijkt ook al elders in de wereld met Dynamics Software bij te dragen aan het hoger onderwijs en gaven aan bereid te zijn om dit nu ook te ontsluiten bij de Nederlandse commerciële HBO instellingen. En nu Salesforce, sinds 2 jaar vanuit haar foundation invulling geeft aan maatschappelijke doelen, waaronder het faciliteren van commerciële opleidingen met hun “cloud oplossing”, is dit nu ook in Nederland beschikbaar om de commerciële studenten, zij noemen hen gekscherend “halffabricaten”, goed voor te bereiden op hun carrière in het bedrijfsleven.
Vanuit de voorgaande alinea willen wij nog even benadrukken dat beide partijen vrijwel volledig invulling hebben geven gegeven aan de wensen van de docenten. Leveranciers van tooling die antwoord kunnen geven op de behoeften: Relatiebeheer, Analytics, Campagnemanagement en KlantcontactStrategie zijn nog steeds van harte welkom om een actieve rol te spelen binnen deze labomgeving voor HBO Onderwijs. De enige vereiste is dat deze partijen lid van PvKO zijn. Aanmelden kan via communicatie@pvko.nl
Inholland docent Willem Kwakernaat en Peter Koning vatten de presentaties samen en namen de uitdaging aan om op korte termijn concreet te worden met betrekking tot het beschikbaar krijgen van de noodzakelijke studentenlicenties, het inrichten van de CRM omgeving op de verschillende HBO instellingen en te zorgen voor goede datasets, ondersteunende technische en inhoudelijke dienstverlening en natuurlijk oefencases en instructies.
Persoonlijk vond ik het een prachtige ontwikkeling dat wereldspelers als Salesforce.com en Microsoft hun technologie nu ook beschikbaar stellen aan Nederlandse studenten binnen het commerciële domein. Voor mij opnieuw een stap in een meer klantgerichte samenleving, waarbij de technologie niet meer als een beperking maar als een facilitator wordt ingezet om de bredere context van een klantgerichte organisatie in een labomgeving te simuleren. Dit verslag is gedaan door Gerard Struijf MBA RM, PvKO Ambassadeur, lid van het kernteam ontwikkelen, BrainStax ondernemer en oprichter / bestuurslid bij www.H3ROES.nl.
Archief > 2015 > februari
- 12-02-2015 12-02-2015 22:00 - Kennissessie Crowdsourcing in een veranderend medialandschap
- 12-02-2015 12-02-2015 20:24 - Impressie Kennissessie Crowdsourcing in een veranderend medialandschap
- 11-02-2015 11-02-2015 21:33 - Recensie Waarde Propositie Ontwerp
- 03-02-2015 03-02-2015 16:00 - CRM leveranciers worden supporters van Nederlandse Hoger Beroeps Onderwijs
Reacties op 'CRM leveranciers worden supporters van Nederlandse Hoger Beroeps Onderwijs'
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.