Logo

Recensie: Beïnvloeden - Hoe je mensen meekrijgt en het verschil maakt - ‘Waardevolle tips'

Scherm­afbeelding 2024-12-18 om 12.52.56.pngwoensdag 18 december 2024 12:46

‘Beïnvloeden - Hoe je mensen meekrijgt en het verschil maakt’ is een boek met 10 handige tools. Je kunt ze goed gebruiken wanneer je iets voor elkaar wil krijgen op maatschappelijk -of persoonlijk vlak. Ze zijn ook goed te vertalen naar bedrijfscontext. Het boek is bijzonder bruikbaar voor mensen die hier nog weinig ervaring mee hebben, maar ook voor ervaren mensen biedt het goede inzichten.

Beïnvloeden door Donne van Engelen is een praktisch boek voor iedereen die invloed wil uitoefenen. Het boek geeft vooral voorbeelden over maatschappelijke thema’s en op persoonlijk vlak. Maar je kan het voor jezelf vertalen naar invloed uitoefenen binnen een corporate bedrijf.

Beïnvloeden doe je zowel bewust als onbewust en is in het dagelijks leven van belang als je iets voor elkaar wil krijgen. Als je het meer bewust inzet krijg je meer voor elkaar. Ook is de kans groter dat je de doelen of wensen die je wil behalen worden gerealiseerd.

overzichtelijk en praktisch

Dit boek is heel overzichtelijk en praktisch ingesteld. De hoofdstukken bevatten 10 handige tools en aan het eind van de beschrijving van een tool krijg je handvatten om zelf aan de slag te gaan.

Het is niet noodzakelijk om het boek helemaal te lezen als je meer ervaren bent. Dan lees je alleen de tool waar je meer van wilt weten. Voor starters zijn alle tools nuttig.

De eerste twee hoofdstukken (ofwel tools) gaan vooral over wat je wil bereiken, dit moet je voor jezelf en vervolgens voor de mensen die je wilt beïnvloeden of betrekken duidelijk zijn. Eigenlijk het belangrijkste onderdeel van het boek. Ik merk in mijn ervaring dat ik deze tools, naarmate de tijd vordert, vergeet toe te passen. Door eerst helder te hebben wat je wilt duidelijk maken, krijg je veel beter je omgeving mee.

krachtenveldanalyse

In tool 3 wordt een vorm van krachtenveldanalyse beschreven. Deze theorie is bekend maar past perfect in het ‘stappenplan’ om je te verdiepen in wie je wilt beïnvloeden. Ieder persoon of rol waar die persoon in zit heeft een ander belang. Dat heeft raakvlakken met tool 6, waarin je je in mensen gaat verdiepen. Iets wat voor veel mensen lastig is omdat je vaak achter je eigen missie staat. Daarmee vergeet je dat andere mensen er anders naar kunnen kijken.

Tool 7 gaat over verhalen vertellen en wordt er een link naar gedragswetenschap gemaakt, namelijk de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Deze principes zijn wel bekend onder de meeste professionals.

Tool 8 bracht mij geen inzicht dat ik kan gebruiken. Het betreft aanvullende communicatietips over media en publiekscampagnes en dit is niet voor mij van toepassing.

In tool 9 kijk je terug naar wat je wilde bereiden en ga je na of dat gelukt is. Bij tool 10 hoe ga je dan vervolgens verder. Dit maakt het wat mij betreft een compleet verhaal.

Veel voorbeelden uit de praktijk

Het beste voorbeeld vind ik ‘de sluiting van zwembad de Fuut’. Het is erg herkenbaar in een maatschappelijke omgeving. Iedereen kan zich daar in leven om te begrijpen wat er wordt bedoeld.

Er worden ook veel voorbeelden gebruikt die Van Engelen wellicht zelf heeft ervaren of in zijn werkveld is tegengekomen. Ik sta daar zelf ver vanaf omdat ik in een corporate bedrijf werk. Ik zou zelf meer gebaat zijn met een soortgelijk boek, met voorbeelden uit een corporate bedrijf. Dan zou ik mijzelf er beter in herkennen.

Wanneer je achteraf een reminder wil hebben (of geen zin hebt om een heel boek met voorbeelden te lezen) dan blader je naar het slot. Daar staan de 10 tools met een stappenplan. Ik vind het zelf fijn om hierop terug te pakken op een later moment.

Beïnvloeden - Hoe je mensen meekrijgt en het verschil maakt leest makkelijk weg en geeft waardevolle tips. Ik adviseer dit boek vooral voor mensen die nog niet zoveel ervaring hebben met beïnvloeden of waar het niet zo goed lukt. Vanzelfsprekend is het belangrijkste vooral aan de slag gaan met de tools.

Over Lisette Lansbergen

Lisette Lansbergen is Customer journey specialist bij ANWB.

« Terug