Logo

Ondanks crisis blijft CRM-markt groeien

PvKOMarktoverzicht 2013.jpgdinsdag 05 maart 2013 12:00

Amsterdam, 5 maart 2013
In de crisistijd staan Klantgerichtheid en Klantbehoud hoog op de agenda’s van het senior management. Dat blijkt ook uit de groei van de markt van CRM-aanbieders, zowel t.a.v. de business- als t.a.v. softwareconsultants. Deze markt is ten opzichte van het jaar hiervoor gegroeid met 8% tot 677 miljoen euro.
Dit bedrag is exclusief de inkomsten uit hardware en software-licenties. De stijging wordt vrijwel volledig veroorzaakt door de omzetgroei gerealiseerd door CRM-softwareleveranciers. Hoewel zij maar 30% van de markt uitmaken, zijn zij in 2012 gegroeid met 28%.

Platform voor Klantgericht Ondernemen inventariseert jaarlijks het aanbod van dienstverleners, softwareleveranciers en opleiders op het gebied van CRM, c.q. Klantgericht Ondernemen. Het Nationaal CRM Marktoverzicht geeft een objectief beeld van de diensten en producten die de Nederlandse CRM-markt te bieden heeft. Op basis van het aantal gerapporteerde CRM-consultants is een schatting gemaakt van de marktomvang van CRM-diensten en deze zijn naast de cijfers van het vorige jaar (voorjaar 2012) gelegd.

Over het onderzoek en verantwoording De informatie is door het projectbureau van Platform voor Klantgericht Ondernemen verzameld door middel van een elektronische vragenlijst die per e-mail aan de bedrijven is gestuurd. Daarnaast is ook gebruik gemaakt van eigen nieuwsgaring bij informanten die werkzaam zijn bij de diverse bedrijven in het overzicht. Indien dit inconsistente informatie opleverde is een inschatting gemaakt die soms leidde tot een middeling van meerdere getallen en/of het maken van een keuze uit de geraadpleegde bronnen. Ook al heeft Platform voor Klantgericht Ondernemen gestreefd om een compleet overzicht samen te stellen, op voorhand is te verwachten dat het overzicht niet uitputtend is. “Toch durven wij te beweren dat dit marktoverzicht het meest volledige is in zijn soort” aldus Ronald Wiekenkamp, onder wiens leiding het marktoverzicht tot stand is gekomen.
Het Nationaal CRM Marktoverzicht is hier te downloaden.

Over Platform voor Klantgericht Ondernemen
Platform voor Klantgericht Ondernemen is een vereniging waarin alle partijen en professionals samenkomen die belang hebben bij het delen van kennis en ervaring op het gebied van Customer Relationship Management (CRM) en Klantgericht Ondernemen. Inmiddels zijn 175 bedrijven lid, waaronder beursgenoteerde bedrijven. De bijeenkomsten worden door honderden mensen van die bedrijven en andere geïnteresseerden bezocht. Activiteiten van Platform voor Klantgericht Ondernemen zijn o.a. de maandelijkse Inspirations en Kennissessies. Het platform levert ook bijdragen aan De BNR Klantenshow, een wekelijks radioprogramma gewijd aan klantgericht ondernemen en werkt samen met een aantal opleidingsinstituten en brancheverenigingen om Nederland klantgerichter te maken.

Noot voor de redactie: Voor vragen kunt u contact opnemen met Maricken Hengeveld en Karin Rigterink Via communicatie@pvko.nl of 06 248 122 56 en 06 543 340 80

« Terug

Reacties op 'Ondanks crisis blijft CRM-markt groeien'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.