Zomaar een Ontmoeting tussen 30 professionals en 90 consumensen….
Afgelopen maandag zijn we met ruim 30 professionals, lid van Platform voor Klantgericht Ondernemen aan de slag gegaan met de vraag: Wat ervaart de consument eigenlijk als ‘goede klantbeleving’? In normale mensentaal: ‘Hoe vind jij dat grote bedrijven met jou om moeten gaan?’ We hebben ca 90, voornamelijk vrouwelijke, consumenten gesproken op de Huishoudbeurs. Vervolgens hebben we in drie teams inzichten vergaard.
Drie persoonlijke observaties
Wat de consumens echt wil
Wat kwam elk gesprek terug? Alle mensen willen persoonlijke aandacht, een luisterend oor, aansluiting op de behoefte en een respectvolle houding. De basis moet op orde zijn, het verschil zit in de menselijke benadering. We horen het vaker in Café Bepp, maar nu zeiden alle 90 mensen het…
Is dit alles? Zijn dit de inzichten? Kwam er niet meer uit? Ja collega’s, mensen in de straat staan niet permanent te wachten op nieuwe producten, features, kortingen en nieuwe online kanalen. Op zich opvallend dat wij professionals vaak bezig zijn met deze nieuwe dingen, terwijl de basisbehoefte eenvoudig is. Succesvolle bedrijven handelen op het spanningsveld tussen efficiency en menselijke benadering en ontzorgen de consument. Altijd zo geweest, zal altijd zo blijven.
De kunst van het Ont-moeten
Het bleek weer dat ‘consumensen’ graag willen praten (de menselijke maat?) en graag willen helpen. In de gesprekken zag ik weer een mooi verschil tussen een ‘interview’ en een ‘klantdialoog’.
Een interview heeft een vooropgezet doel, structuur, een interviewer-respondent relatie en een concrete uitkomst. Voordeel: een antwoord op jouw vraag. Nadeel: een antwoord op JOUW vraag.
Een klantdialoog is een open gesprek tussen twee mensen en gaat over ‘wat er echt speelt’. Vragen zijn ter ondersteuning, beiden bepalen de agenda. Voordeel: je spreekt over de kern van de consumens, dus haar echte belevingswereld. Nadeel: het levert niet direct concreet resultaat op.
Het is de truc om te weten wanneer je een interview of dialoog aangaat.
T.a.v. de ontwikkeling van het vak marketing en klantbeleving
De wereld verandert waar je bij staat, of waar je bij zou moeten staan. Ons vak vereist permanente ontwikkeling met agile technieken ipv langlopende projecten. De marketeer gaat weer zelf de straat op. De PvKO-bijeenkomst heeft bewezen dat 30 professionals keihard kunnen werken, durf hebben en fictieve barrières als ‘concurentiebelang’ en ‘onervarenheid’ met gemak overschrijden.
Auteur:
Bart van de Ven, TrueTalk/ Café Bepp
Archief > 2016 > februari
- 25-02-2016 25-02-2016 16:06 - Zomaar een Ontmoeting tussen 30 professionals en 90 consumensen….
- 25-02-2016 25-02-2016 12:15 - De toekomst is aan anticiperende menselijke organisaties
- 24-02-2016 24-02-2016 09:48 - Nieuw lid Expectations Management stelt zich voor
- 17-02-2016 17-02-2016 22:00 - Inspiration Trends en de impact op klantgericht ondernemen
- 16-02-2016 16-02-2016 13:34 - HR Congres: Employer Branding
- 12-02-2016 12-02-2016 10:45 - Nieuw lid Allianz Global Assistance stelt zich voor
- 09-02-2016 09-02-2016 14:15 - Blog: Service verlenen in de rode oceaan
- 08-02-2016 08-02-2016 16:10 - Nieuw lid Graydon stelt zich voor
Reacties op 'Zomaar een Ontmoeting tussen 30 professionals en 90 consumensen….'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.