Ga in discussie met experts over gedragsbeïnvloeding
Ter voorbereiding op de Inspiration van woensdag 12 maart gaat Mischa Coster in gesprek met bekende experts. Discussieert u mee?
- Wat was er eerst, de kip of het ei? Wordt ons gedrag bepaald en is het ons aangeleerd door beinvloeding van buitenaf door onder andere de media en organisaties met hun reclame en slimme communicatie? Zijn mensen door externe factoren geconditioneerd? Of maken die media en organisaties alleen slim gebruik van gedrag dat in ons ‘ingebakken’ zit?
2. Zouden voor verschillende branches verschillende richtlijnen moeten gelden over wat acceptabel zou moeten zijn voor wat betreft beinvloeding? Moet bijvoorbeeld de overheid zich onthouden van beinvloeding, of juist niet? (met het risico van taferelen zoals in het boek1984 en de propaganda in het communistische Rusland)
3. Is het vak van psychologische beinvloeding voorbehouden aan de afdelingen marketing of changemanagement of moeten de mechanismes consistent door de hele organisatie worden gedragen en worden gebruikt, wil het geen afbreuk doen aan het imago van de organisatie?
Om te kunnen reageren dien je ingelogd te zijn met je Mijn PvKO account.
Inloggen >
Archief > 2014 > februari
- 27-02-2014 27-02-2014 15:00 - Ga in discussie met experts over gedragsbeïnvloeding
- 26-02-2014 26-02-2014 16:34 - Kosteloze vermelding in het vernieuwde Nationaal CRM Marktoverzicht
- 13-02-2014 13-02-2014 11:24 - Artikel - Van beleving naar een rol van betekenis
- 11-02-2014 11-02-2014 22:00 - Kennissessie met transavia.com
- 10-02-2014 10-02-2014 13:20 - Conclusie stelling: 'Het is niet erg om niet op alle momenten in de klantreis...'
- 06-02-2014 06-02-2014 13:47 - Whitepaper - De 8 bouwstenen van Social CRM
- 06-02-2014 06-02-2014 09:00 - Klantgestuurde businessmodellen - Innoveren tot in het hart van je organisatie
- 06-02-2014 06-02-2014 09:00 - De staatsgreep van de klant - En de 7 factoren waarmee jouw organisatie hier op in kan spelen
- 05-02-2014 05-02-2014 16:42 - 5 tips van Stichting toetsing verzekeraars om klantgericht te ondernemen
Reacties op 'Ga in discussie met experts over gedragsbeïnvloeding'
Tsja, we geven het niet graag toe, maar we zijn nu eenmaal volstrekt irrationele wezens, die worden gedreven door allerlei onbewuste drijfveren en verbazingwekkend makkelijk te manipuleren zijn door de wereld om ons heen. Wat vooral genetisch wordt bepaald zijn onze karaktereigenschappen, zoals extraversie, intelligentie, of hoe ambitieus we zijn. de keuzes die we maken in het leven zijn een enorme optelsom van die genetische achtergrond, onze opvoeding, onze opleiding, wat we in ons leven allemaal hebben meegemaakt, de vrienden om ons heen, wat we toevallig ooit eens op TV hebben gezien, de krant die we gisteren lazen en wat we vanochtend de buurvrouw hebben horen zeggen. Dat bepaalt of we vandaag vlees of vis eten (en bij welke supermarkt we dat halen), maar dat bepaalt ook welke studie we kiezen of welke vrouw we trouwen.
Dus ja, alles om ons heen bepaalt wie we zijn en wie we zijn en wat we doen. We zijn natuurlijk ook enorme kuddedieren. daarom dragen alle meisjes Uggs, hebben we allemaal een IPhone, en lossen we nu ineens allemaal onze hypotheek af.
Handige marketing maakt gebruik van die beinvloedbaarheid. Goede marketing is simpelweg een kwestie van het drukken op de goede knoppen in ons brein
Zonder nu in een discussie over de definitie van gedrag terecht te komen, is de wetenschap het er wel over eens dat ons gedrag genetisch is vastgelegd, ademhalen is tenslotte ook een gedraging. Maar zelfs ogenschijnlijk meer bewuste processen als iemand vertrouwen of leuk vinden (verliefdheid) zijn vrijwel geheel gebaseerd op onbewuste miljoenen jaren oude fysieke processen. Het is dus te verwachten dat andere keuzes als die voor een product of merk volgens dezelfde genetisch ingebouwde processen verloopt.
Neemt niet weg dat deze processen geactiveerd worden door prikkels van buitenaf, of het nu de onbewust opgesnoven geur van je partner is, of het etiket van het potje pindakaas. Ons gedrag wordt dus bepaald door wat en vooral hoe we iets waarnemen en welke emoties dat triggert. De reclame- en mediamensen die -al dan niet door jarenlang trial-and-error- begrijpen hoe de mens het best, makkelijkst of goedkoopst te verleiden is, zijn de winnaars.
Q&A 2.
Het verbieden van gedragsbeïnvloeding is het verbieden van de evolutie en dus onmogelijk. Elk diersoort en dus ook de mens, beïnvloedt bewust of onbewust het gedrag een ander. Een gewenst, prettig of belangrijk gedrag wordt door de loop der tijd ingesleten en zo verandert het individu. Ook het verbieden van beïnvloeding van koopgedrag is ten enenmale onmogelijk. Mogen autobedrijven geen gladde verkopers meer aannemen? En kledingzaken geen mooie meiden? Mag Albert Heijn geen afbakbrood meer ‚rondgeuren’? De kaasboer geen ‚stukje laten proeven”. Heeft niet iedereen het recht zich van zijn beste kant te laten zien? 
Op het vlak van consumer neuroscience will je al helemaal niet komen. Tot de jaren tachtig wisten we meer van de maan dan van ons eigen brein. We moeten willen begrijpen hoe het consumentenbeslissingsproces werkt. We moeten willen weten waar de zelfcontrole ophoudt alvorens te kunnen bepalen waar de grenzen liggen. Neemt niet weg dat je zou kunnen stellen dat neuromarketingonderzoek bijvoorbeeld niet commercieel mag worden ingezet voor illegale middelen of de zwakkeren in de samenleving. Ons bedrijf Neurensics heeft daar eigen richtlijnen voor, die deels ook door de NMSBA worden onderschreven: Geen kinderen, niet voor tabak, niet voor politieke doelen. Dat gezegd hebbende kan je de overheid natuurlijk wel adviseren in bijvoorbeeld het veranderen van gedrag als stoppen met roken of tegengaan van graffiti. Sterker nog dat zou erg verstandig zijn, want vooralsnog maakt de overheid er een potje van als het om gedrag sturende communicatie gaat.
Q&A 3.
Zoals ik hierboven al heb gezegd, is het beïnvloeden van gedag de mens eigen, het gebeurt elke dag, op elk bedrijf en elke werkplek. Alleen de groep die we willen beïnvloeden is steeds anders van samenstelling. Soms één op één, soms de werknemer, soms de (min of meer bekende) klant en soms te (onbekende) prospect. Het mechanisme is universeel, de tools zijn telkens anders. Een bedrijf dat het op alle fronten goed doet is vanzelfsprekend spekkoper, om daar te komen zal het ook veel neuropsychologisch onderzoek moeten willen doen.
Van imagoschade kan natuurlijk helemaal geen sprake zijn als het bedrijf dat neurowetenschappen toepast dit doet om het aanbod beter te laten aansluiten op de vraag. De efficiency en effectiviteit die neuromarketing oplevert, betekent een beter product voor de klant voor een scherpere prijs, een kleinere ‚footprint’ op de aarde en minder kosten en meer winst voor het bedrijf. Een goed bedrijf steekt dat geld dan weer in zijn klanten en R&D.
Mischa Coster has edited this reaction (11-03-2014 23:44).
Mischa Coster has edited this reaction (09-03-2014 23:03).
Mischa Coster has edited this reaction (11-03-2014 23:44).
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.