Logo

5 tips van Bouwinvest om klantgericht te ondernemen

Bouwinvest4.pngwoensdag 04 september 2013 23:41

Door: Erwin Drenth, manager Business Development, Marketing en Communicatie, Bouwinvest

Je eigen plek om te wonen is voor de meeste mensen een van de belangrijkste persoonlijke bezittingen, of je nou koopt of huurt. Het bestrijkt vrijwel de gehele Maslow piramide, van basale veiligheid van het dak boven je hoofd, tot de plek voor zelfverwezenlijking. 

Voor Bouwinvest is de grote vraag hóe die plek er uit moet zien, zodat iemand bereid is EUR 900 per maand te betalen en daar ook nog eens zó blij mee is dat hij het al zijn vrienden aanbeveelt.

Bouwinvest REIM is een vastgoedvermogensbeheerder. De grootste portefeuille is de woningportefeuille, met ca. 15.000 woningen grotendeels in de vrije huursector (vanaf EUR 690 per maand). Met een jaarlijks verhuispercentage van ca. 15% én de toevoeging van enkele honderden woningen per jaar is het voor ons zaak dicht op het ontwikkel- en verhuurproces te zitten. Immers, een maand leegstand krijg je nooit meer terug! En verlaging van de huur betekent verlaging van de waarde van de woning, dus dat doe je niet zomaar. Van belang is dus dat je weet wat iets waard is in de ogen van de huurder. Daarmee komen we bij tip 1.

  1. Focus op waarde. Vraag niet alleen “wat vindt u belangrijk”, maar ook “en wat heeft u daarvoor over”.
     
  2. Niet alle klanten zijn gelijk. Zorg voor een duidelijk herkenbare én hanteerbare segmentatie.
     
  3. En de valkuil: segmentatie is geen doel op zich. Voor je het weet ben je bezig met iets te optimaliseren voor je doelgroep, in plaats van voor de grootst mogelijke groep klanten (bijvoorbeeld een combinatie van twee doelgroepen).
     
  4. Visualiseer. Ook professionals, van data intelligence specialisten tot de creatieven van een bureau, zijn gebaat bij bijvoorbeeld een filmpje waarin de doelgroep uitgelicht wordt. Bij voorkeur met echte klanten. Zie bijvoorbeeld http://goo.gl/jxpH6o. De hoofdpersoon van dit filmpje is een huurder bij Bouwinvest.
     
  5. De klant weet het ook allemaal niet. Niemand wilde 15 jaar geleden chatten in de supermarkt, nu weten we niet beter. Inzicht opbouwen in plaats van wensenlijstjes. En gebruik vervolgens je eigen marketing- en productexpertise om tot een gewilde propositie te komen.

Log in met je Mijn PvKO account om te reageren.

« Terug

Reacties op '5 tips van Bouwinvest om klantgericht te ondernemen'

  1. Maricken Hengeveld 11-09-2013 21:15
    Interessante branche die enorme uitdagingen kent waarbij de noodzaak groot is om mede aan de hand van product- en diensteninnovatie de klant centraal te stellen. Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar hun praktijkverhaal. Idee om deze sector/dit bedrijf te vragen om hun verhaal op een bijeenkomst in 2014 te vertellen?

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.