5 tips van Bouwinvest om klantgericht te ondernemen
Door: Erwin Drenth, manager Business Development, Marketing en Communicatie, Bouwinvest
Je eigen plek om te wonen is voor de meeste mensen een van de belangrijkste persoonlijke bezittingen, of je nou koopt of huurt. Het bestrijkt vrijwel de gehele Maslow piramide, van basale veiligheid van het dak boven je hoofd, tot de plek voor zelfverwezenlijking.
Voor Bouwinvest is de grote vraag hóe die plek er uit moet zien, zodat iemand bereid is EUR 900 per maand te betalen en daar ook nog eens zó blij mee is dat hij het al zijn vrienden aanbeveelt.
Bouwinvest REIM is een vastgoedvermogensbeheerder. De grootste portefeuille is de woningportefeuille, met ca. 15.000 woningen grotendeels in de vrije huursector (vanaf EUR 690 per maand). Met een jaarlijks verhuispercentage van ca. 15% én de toevoeging van enkele honderden woningen per jaar is het voor ons zaak dicht op het ontwikkel- en verhuurproces te zitten. Immers, een maand leegstand krijg je nooit meer terug! En verlaging van de huur betekent verlaging van de waarde van de woning, dus dat doe je niet zomaar. Van belang is dus dat je weet wat iets waard is in de ogen van de huurder. Daarmee komen we bij tip 1.
- Focus op waarde. Vraag niet alleen “wat vindt u belangrijk”, maar ook “en wat heeft u daarvoor over”.
- Niet alle klanten zijn gelijk. Zorg voor een duidelijk herkenbare én hanteerbare segmentatie.
- En de valkuil: segmentatie is geen doel op zich. Voor je het weet ben je bezig met iets te optimaliseren voor je doelgroep, in plaats van voor de grootst mogelijke groep klanten (bijvoorbeeld een combinatie van twee doelgroepen).
- Visualiseer. Ook professionals, van data intelligence specialisten tot de creatieven van een bureau, zijn gebaat bij bijvoorbeeld een filmpje waarin de doelgroep uitgelicht wordt. Bij voorkeur met echte klanten. Zie bijvoorbeeld http://goo.gl/jxpH6o. De hoofdpersoon van dit filmpje is een huurder bij Bouwinvest.
- De klant weet het ook allemaal niet. Niemand wilde 15 jaar geleden chatten in de supermarkt, nu weten we niet beter. Inzicht opbouwen in plaats van wensenlijstjes. En gebruik vervolgens je eigen marketing- en productexpertise om tot een gewilde propositie te komen.
Archief > 2013 > september
- 25-09-2013 25-09-2013 17:06 - 9 oktober - Kennissessie met case van PON. Bent u er ook bij?
- 24-09-2013 24-09-2013 13:39 - PvKO Mastersessie 23 september - presentaties online beschikbaar
- 24-09-2013 24-09-2013 10:39 - PvKO Mastersessie - Klantgericht ondernemen voor specifieke doelgroepen; ouderen en kinderen
- 19-09-2013 19-09-2013 09:00 - Nederland klantgerichter, om te beginnen in de vereniging
- 17-09-2013 17-09-2013 23:59 - Beheren en beheersen van klantgegevens
- 17-09-2013 17-09-2013 23:58 - Van klantgegevens naar langdurige klantwaarde
- 17-09-2013 17-09-2013 23:57 - Handboek voor het opzetten van een integraal klantbeeld
- 17-09-2013 17-09-2013 23:56 - Er is geen goede marketing zonder goede datakwaliteit
- 17-09-2013 17-09-2013 23:55 - Centraal klantbeeld voor financiƫle instellingen
- 17-09-2013 17-09-2013 23:47 - Klantgericht ondernemen met MDM
- 17-09-2013 17-09-2013 23:25 - Het identificeren van relatiegegevens
- 09-09-2013 09-09-2013 12:30 - 23 september PvKO Mastersessie - Kom ook en discussieer nu alvast online mee
- 09-09-2013 09-09-2013 11:33 - Conclusie poll september 2013: In crisistijd is klantgerichtheid de enige manier om te overleven
- 04-09-2013 04-09-2013 23:41 - 5 tips van Bouwinvest om klantgericht te ondernemen
- 04-09-2013 04-09-2013 22:42 - De Conversation Company
Reacties op '5 tips van Bouwinvest om klantgericht te ondernemen'
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.