Conclusie poll: Bedrijven moeten geen energie zetten op betrekken ouderen bij online activiteiten
De poll en uitslagen zijn:
Bedrijven moeten geen energie zetten op het betrekken van ouderen bij online activiteiten
Ja - 33%
Nee - 67%
We leven nog steeds in een wereld waar de jeugd de toekomst heeft en bedrijven met een oud retail model nu snel plaats maken voor het nieuwe en vooral multichannel belevingsdenken. Opgeschrikt door het faillissement van de oude gevestigde orde, zoals OAD, Free Record Shop en vele anderen aangevuld met de vele banken die hun vestigingen sterk aan het terugbrengen zijn is de vraag wat te doen voor de ouderen die niet willen Internet Bankieren zeker geen overbodige luxe. In onze PvKO poll werd duidelijk aangegeven dat deze groep niet vergeten mag worden en zeker ook een relevante groep is om te blijven bedienen. Het vraag die het vooral bij mij oproept is of het begrip klantgericht voor deze groep vooral steeds meer een afweging zal zijn of dit klantgerichte nog wel kan opwegen tegen de kosten die nodig zijn om deze groep klantgericht te kunnen bedienen.
Tijdens de PvKO mastersessie van 23 september stonden we mede daarom uitgebreid stil met Emma Wijnen die recent op het onderwerp rondom ouderen en internet bankieren cum laude afstudeerde. Vooral de vraag wat deze groep karakteriseert en wat je kan doen om deze groep toch bij de digitale maatschappij betrokken te krijgen gaf interessante discussie. Het begrip vitaliteit en 'je bent zo oud als je je voelt' waren belangrijke verklarende variabelen of ouderen al dan niet met internet en computers aan de slag gaan. Het doet mij vooral denken aan het dorpshuis bij ons in het dorp waar ouderen les krijgen van andere ouderen in het omgaan met elektrische fietsen. De mogelijkheid om toch vitaal te blijven en te kunnen blijven fietsen is een absolute driver om aan de slag te gaan met een elektrisch hulpmiddel met toch aardig wat knopjes. De angst van de knopjes wordt dan toch snel overwonnen door het terugkrijgen van iets wat je echt wilt.
Terug naar het onderwerp van ouderen blijven betrekken bij de steeds verder gedigitaliseerde maatschappij zie ik toch wel wat praktische uitdagingen. Een jonge marketeer zal meer moeten begrijpen van deze doelgroep dan simpelweg empathie tonen om echt contact te kunnen maken wat deze groep in beweging brengt. Hoe verplaats je je in deze doelgroep en bied je technieken en programma's die hun echt helpen? Iemand omschreef dit als een leven voor jonge mensen in een dwangbuis om enigszins gevoel te krijgen bij de leefsituatie van de echt oudere consumenten in de snel veranderende maatschappij. In een wereld waar Apple en Samsung de innovatie regeren en waar Google en Microsoft niet achter wil blijven en meejagen op dat ene nieuwe device dat de opvolger gaat worden van de iPad en zo verder, wordt de afstand tussen mensen die ver weg staan van techniek een steeds moeilijkere berg om te nemen.
Theo van der Steen, Underlined en PvKO-kernlid Ontmoeten
Wij stellen uw reacties zeer op prijs.
Log in met uw Mijn PvKO account om te reageren.
Archief > 2013 > oktober
- 31-10-2013 31-10-2013 13:33 - Inspiration Nieuwe businessmodellen op 6 november - kom ook en discussieer alvast mee
- 22-10-2013 22-10-2013 12:23 - NewYork NewYork! - Hoe gaat men in The Big Apple om met klantgerichtheid
- 22-10-2013 22-10-2013 10:00 - Graag vernemen wij ook uw mening en Top 3 boeken
- 21-10-2013 21-10-2013 21:40 - The Customer Profit Maxim - Putting the Bottom-Line on Top
- 21-10-2013 21-10-2013 10:00 - Hoe shopt de Nederlander in 2020? Hoe ziet het winkel landschap er uit en wat verwacht de consument?
- 15-10-2013 15-10-2013 13:26 - Futureproof Membership met CRM
- 15-10-2013 15-10-2013 13:15 - Kansen door de zorgplicht
- 10-10-2013 10-10-2013 09:00 - Kennissessie met PON - Klantgericht Innoveren m.b.v. Service Design
- 09-10-2013 09-10-2013 23:46 - Kennissessie met PON - Klantgericht Innoveren m.b.v. Service Design - presentaties online
- 08-10-2013 08-10-2013 15:35 - CRM software het kloppend hart voor fondsenwervende organisaties
- 07-10-2013 07-10-2013 16:04 - Op de hoogte blijven van de laatste trends in online business, media en marketing?
- 04-10-2013 04-10-2013 14:02 - 5 tips van Landal GreenParks om klantgericht te ondernemen
- 04-10-2013 04-10-2013 13:48 - Conclusie poll: Bedrijven moeten geen energie zetten op betrekken ouderen bij online activiteiten
- 04-10-2013 04-10-2013 13:00 - Jos Burgers over klantgerichtheid
Reacties op 'Conclusie poll: Bedrijven moeten geen energie zetten op betrekken ouderen bij online activiteiten'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.