Logo

Conclusie poll: Bedrijven moeten geen energie zetten op betrekken ouderen bij online activiteiten

Theo van der Steen_Poll.pngvrijdag 04 oktober 2013 13:48

De poll en uitslagen zijn:

Bedrijven moeten geen energie zetten op het betrekken van ouderen bij online activiteiten

Ja - 33%
Nee - 67%

We leven nog steeds in een wereld waar de jeugd de toekomst heeft en bedrijven met een oud retail model nu snel plaats maken voor het nieuwe en vooral multichannel belevingsdenken. Opgeschrikt door het faillissement van de oude gevestigde orde, zoals OAD, Free Record Shop en vele anderen aangevuld met de vele banken die hun vestigingen sterk aan het terugbrengen zijn is de vraag wat te doen voor de ouderen die niet willen Internet Bankieren zeker geen overbodige luxe. In onze PvKO poll werd duidelijk aangegeven dat deze groep niet vergeten mag worden en zeker ook een relevante groep is om te blijven bedienen. Het vraag die het vooral bij mij oproept is of het begrip klantgericht voor deze groep vooral steeds meer een afweging zal zijn of dit klantgerichte nog wel kan opwegen tegen de kosten die nodig zijn om deze groep klantgericht te kunnen bedienen.

Tijdens de PvKO mastersessie van 23 september stonden we mede daarom uitgebreid stil met Emma Wijnen die recent op het onderwerp rondom ouderen en internet bankieren cum laude afstudeerde. Vooral de vraag wat deze groep karakteriseert en wat je kan doen om deze groep toch bij de digitale maatschappij betrokken te krijgen gaf interessante discussie. Het begrip vitaliteit en 'je bent zo oud als je je voelt' waren belangrijke verklarende variabelen of ouderen al dan niet met internet en computers aan de slag gaan. Het doet mij vooral denken aan het dorpshuis bij ons in het dorp waar ouderen les krijgen van andere ouderen in het omgaan met elektrische fietsen. De mogelijkheid om toch vitaal te blijven en te kunnen blijven fietsen is een absolute driver om aan de slag te gaan met een elektrisch hulpmiddel met toch aardig wat knopjes. De angst van de knopjes wordt dan toch snel overwonnen door het terugkrijgen van iets wat je echt wilt.

Terug naar het onderwerp van ouderen blijven betrekken bij de steeds verder gedigitaliseerde maatschappij zie ik toch wel wat praktische uitdagingen. Een jonge marketeer zal meer moeten begrijpen van deze doelgroep dan simpelweg empathie tonen om echt contact te kunnen maken wat deze groep in beweging brengt. Hoe verplaats je je in deze doelgroep en bied je technieken en programma's die hun echt helpen? Iemand omschreef dit als een leven voor jonge mensen in een dwangbuis om enigszins gevoel te krijgen bij de leefsituatie van de echt oudere consumenten in de snel veranderende maatschappij. In een wereld waar Apple en Samsung de innovatie regeren en waar Google en Microsoft niet achter wil blijven en meejagen op dat ene nieuwe device dat de opvolger gaat worden van de iPad en zo verder, wordt de afstand tussen mensen die ver weg staan van techniek een steeds moeilijkere berg om te nemen.

Theo van der Steen, Underlined en PvKO-kernlid Ontmoeten

Wij stellen uw reacties zeer op prijs. 
Log in met uw Mijn PvKO account om te reageren.

« Terug

Reacties op 'Conclusie poll: Bedrijven moeten geen energie zetten op betrekken ouderen bij online activiteiten'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.