Eerst het proces en dan de klant centraal; of was het andersom?
Reorganisatie, procesoptimalisatie, focus op intern; alle hens aan dek. De klantdossiers moeten eerst op orde, de interne processen moeten beter op elkaar worden afgestemd zodat een efficiencyslag kan worden gemaakt met als doel: kostenbesparing. Natuurlijk wordt er goed gekeken naar de klant. De ene Customer Journey na de andere wordt doorlopen om die klant een optimale experience te kunnen bieden. Vaak blijft dit nog bij een blauwdruk, weliswaar gedigitaliseerd, onderbouwd met onderzoek en als het gedegen wordt opgepakt ook met een business case. Marketing en Customer Service zijn het er over eens: die klant moet echt centraal, de klant is het belangrijkste kapitaal van de onderneming. Volmaakt tevreden en loyale klanten zorgen voor de omzet en leveren nieuwe klanten op. Omzet zorgt succesvolle organisaties. Maak hier een superlatief van en de organisatie komt in aanmerking voor één van de vele ondernemersawards.
Maar nog even over die klant centraal, hoe doe je dat? Het lijkt zo eenvoudig op papier. In interne meetings zijn we het er allemaal over eens en weten we als de beste hoe dit moet. Waar onze klanten behoefte aan hebben en hoe wij hier als organisatie op in moeten spelen. Maar wanneer hebben wij voor het laatst onze klant gezien, hem echt gesproken? Weten wij wat hem echt bezig houdt, waar ligt hij wakker van? Geen inzichten verworven door onderzoeken maar echt die customer insights achterhalen. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van een georganiseerde klantenpanel voor marketeers die zich richten op de consumentenmarkt. Marketeers die zich richten op de zakelijke markt kunnen op stap met de accountmanager-collegae. We zien ook een snelle opkomst van het online verzamelen en analyseren van informatie via diverse social media, dit levert meer en meer een verrassend en valide beeld op met tal van insights. Weet wat er leeft bij je klant. De klant zal het enorm waarderen als er echt naar hem geluisterd wordt.
Angst, interne druk die door externe factoren worden opgelegd maken dat organisaties te veel verzanden in een operational excellence strategie. Niet zelden wordt dit proces gezien als een voorbereiding op de ultieme vorm van customer intimacy. Is dit ook de vorm waarop de klant het wil of leggen wij op dit moment de focus te veel op de interne processen dat wij de klant te lang uit het oog verliezen?
Maricken Hengeveld
Directeur Platform voor Klantgericht Ondernemen
Archief > 2013 > november
- 29-11-2013 29-11-2013 10:25 - 4 vragen aan GAMMA in aanloop naar de Inspiration Customer Experience op 18/12
- 28-11-2013 28-11-2013 15:47 - Kennissessie Klantgerichtheid & Klantexpertise bij de UWV: presentaties online beschikbaar
- 27-11-2013 27-11-2013 22:00 - Kennissessie Klantgerichtheid & Klantexpertise bij de UWV
- 27-11-2013 27-11-2013 17:00 - Wat bezielt mijn klant!? Ondernemen in onzekere tijden
- 27-11-2013 27-11-2013 16:45 - Briljante businessmodellen
- 26-11-2013 26-11-2013 13:06 - Denk niet verticaal, maar horizontaal
- 26-11-2013 26-11-2013 11:29 - 4 vragen aan UWV in aanloop naar de kennissessie van 27/11 "Klantgerichter met klantexpertise"
- 18-11-2013 18-11-2013 10:41 - Conclusie stelling: De klant bepaalt of/hoe een organisatie het business model moet kantelen
- 14-11-2013 14-11-2013 09:30 - Eerst het proces en dan de klant centraal; of was het andersom?
- 11-11-2013 11-11-2013 13:24 - Kom op 27 november ook naar de Kennissessie met UWV en discussieer hier alvast mee
- 07-11-2013 07-11-2013 14:00 - Inspiration 6 november - presentaties online beschikbaar
- 07-11-2013 07-11-2013 13:00 - Inspiration Nieuwe Businessmodellen bevorderen klantgericht ondernemen
- 04-11-2013 04-11-2013 16:17 - Succesvolle datastrategie
- 04-11-2013 04-11-2013 16:05 - Heeft รบ wel hart voor de zaak?
- 04-11-2013 04-11-2013 16:00 - Location Based Services en het (koop)gedrag van uw klanten
- 04-11-2013 04-11-2013 09:00 - 5 tips van Equens om klantgericht te ondernemen
Reacties op 'Eerst het proces en dan de klant centraal; of was het andersom?'
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.