Logo

Conclusie stelling: De klant bepaalt of/hoe een organisatie het business model moet kantelen

Andries Potter.pngmaandag 18 november 2013 10:41

De stelling en uitslagen zijn:

De klant bepaalt of/hoe een organisatie het business model moet kantelen

Ja - 49%
Nee - 51%

49-51, meer in evenwicht kan haast niet. Ik vraag me dan af op welk deel van de stelling de mensen gereageerd hebben. "De klant bepaalt" is natuurlijk een waarheid als een koe. Zeker nu de keuzevrijheid van klanten enorm is en we overal zien dat de macht van de consument toeneemt. Maar of en hoe een organisatie gaat kantelen is een interne vraag. Elke ondernemer zal toch zelf bepalen of hij zijn organisatie gaat kantelen en hoe hij dat wil gaan doen.

Tijdens de Inspiration van 6 november heeft Patrick Ruijs, managing partner bij VODW ons mee via inspirerende voorbeelden langs het Customer Centricity Framework. Daarna tracteerde Yme Pasma, Managing Director bij Netwerk VSP and PostNL, ons op een geweldig verhaal over de weg die Netwerk VSP heeft bewandeld en over de keuzes die zijn bedrijf daarbij heeft gemaakt. Bij beide verhalen blijft het een afweging van de kracht van het eigen bedrijf en de wens van de consument.

De 50/50 verdeling klopt wat mij betreft dus wel. Je moet exact weten wat jouw klant wil en wat jouw klant inspireert. Als je daar niet naar luistert, dan komt er een moment dat je niet meer mee speelt. Daarnaast moet je weten waar je bedrijf relatief sterk in is en waar je naar toe wilt. Relatief sterk is uiteraard hoe je staat ten opzichte van je directe concurrenten en mogelijke nieuwe concurrenten. Of en hoe je dan moet kantelen hangt af van de uitkomsten van beide analyses.

Andries Potter, Marktonderzoeker/Knowledge manager bij ING

Wij stellen uw reacties zeer op prijs. 
Log in met uw Mijn PvKO account om te reageren.

« Terug

Reacties op 'Conclusie stelling: De klant bepaalt of/hoe een organisatie het business model moet kantelen'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.