Recensie Exponentiële Organisaties
Lees de recensie van Exponentiële Organisaties
Sjors van Leeuwen werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen en CRM |
De veranderingen gaan steeds sneller en de impact van de veranderingen is steeds groter. Was de gemiddelde levenscyclus van een bedrijf in 1955 nog 45 jaar, tegenwoordig is dat slechts 15 jaar. Ook wordt de levensduur van producten steeds korter. In de afgelopen jaren zijn bedrijven voor hun omzet en winst grotendeels afhankelijk geworden van producten die in de laatste vijf jaar zijn gelanceerd.
Toch lukt het sommige bedrijven in deze turbulente tijden optimaal gebruik te maken van deze omstandigheden door de inzet van nieuwe, versnellende technologieën. Waardoor ze op een schaal en met een snelheid groeien die nauwelijks te bevatten is. Dit zijn ‘exponentiële organisaties’. Organisaties waarvan de impact of opbrengst minimaal tienmaal groter is dan gelijksoortige organisaties, door het gebruik van nieuwe organisatietechnieken en versnellende technologieën. Deze bedrijven zullen de komende jaren met hun disruptieve businessmodellen hele bedrijfstakken gaan ontwrichten.
Dat is de boodschap van de schrijvers Salim Ismail, Yuri van de Geest en Micheal S. Malone in hun boek ‘Exponentiële organisaties’. De auteurs zijn verbonden aan de Singularity University. Een instituut dat zich bezighoudt met de toepassing van exponentieel groeiende (of versnellende) technologieën. De auteurs laten zien dat bedrijven sneller moeten vernieuwen willen ze niet weggevaagd worden door extreem succesvolle bedrijven als Google, Facebook, Airbnb, Uber, Netflix, Waze, Groupon, Tesla, Zappos en al die andere start-ups die staan te trappelen om de gevestigde orde omver te werpen. Trendwatchers verwachten dat een groot deel van de bedrijven in de Fortune 500 over tien jaar niet meet bestaat.
De grote veranderingen die zich nu voltrekken, worden veroorzaakt door verregaande informatisering, digitalisering en democratisering van producten, diensten en productie- en leveringsketens. Waardoor bedrijven in de volle breedte kunnen profiteren van de wet van Moore (continue verdubbeling van prestaties). In feite zitten we midden in een digitale revolutie die net zo ingrijpend zal zijn als de industriële revolutie honderd jaar geleden. Denk aan ontwikkelingen als sensoren, nanotechnologie, robotica, drones, 3D-printen, biotech, gentech, solar, digitale geneeskunde, internet of things (in 2030 hangen er een biljoen (!) apparaten aan internet), crowdsourcing, communities en big data voor het ontwerpen van slimme algoritmes met behulp van de ontelbare gegevens die beschikbaar komen.
De auteurs onderzochten o.a. de honderd snelstgroeiende en succesvolste start-ups in de wereld en interviewden tientallen CEO’s van de snelstgroeiende organisaties waaronder ook multinationals als General Electric (GE) en het Chinese Haider. Ze zochten het geheim van de bedrijven die tien keer beter, sneller en goedkoper zijn dan vergelijkbare bedrijven in hun sector. Wat doen deze exponentiële organisaties anders en beter dan de doorsnee bedrijven die wij allemaal kennen?
De auteurs zagen dat exponentiële organisaties een aantal gedeelde kenmerken hebben, zoals een ‘massive transformative pupose’ (hoger doel) en een vijftal externe en interne kenmerken. De vijf externe kenmerken worden aangeduid met ‘scale’ en staan voor staff on demand (personeel op afroep), community & crowd, algorithms, leveraged assets (extern verworven hulpmiddelen) en engagement (betrokkenheid). De vijf interne kenmerken gaan over ‘ideas’ bestaande uit interfaces, dashboards, experimentation, autonomy en social.
Exponentiële organisaties maken hierbij in meer of mindere mate, en allemaal op hun eigen manier, gebruik van bestaande concepten als strategic agility (strategische wendbaarheid), open innovatie, collaborative commerce en consumption (deeleconomie), zelforganiserende teams, gamification, open source, cloudcomputing, outsourcing, lean startup en klantgedreven innoveren met cocreatie, crowdsourcing en communities.
Het boek bevat naast een inleiding en epiloog, twee delen. In het eerste deel worden de kenmerken van een exponentiële organisatie beschreven. Deel 2 beschrijft hoe je een exponentiële organisatie start, maar ook hoe je een bestaande organisatie, van klein tot groot, kunt omturnen in een exponentiële organisatie. Volgens de auteurs is het daarbij niet nodig om alle elf kenmerken door te voeren. De prestaties van een bedrijf kunnen al aanzienlijk verbeterd worden door drie of vier exponentiële kenmerken door te voeren.
In het boek worden tal van bedrijven geanalyseerd, waarbij gekeken wordt welke exponentiële kenmerken zijn toegepast, op welke manier en met welke resultaten. Hierbij passeren niet alleen bekende start-ups de revue, maar ook gevestigde bedrijven als Coca-Cola, GE en The Guardian en onbekende kampioenen zoals Xiamoi, Techshop en Local Motors. Ook beschrijven de auteurs de impact van alle nieuwe ontwikkelingen op functies in de organisatie en maatschappij. Het boek sluit af met een vragenlijst waarmee je kunt zien hoe exponentieel jouw eigen organisatie is.
Het boek leest als een wake-up call. Al lezende bekruipt je het gevoel dat we met zijn allen die bekende kikker zijn, in een pan met water dat langzaam tot het kookpunt wordt opgevoerd. Het is zoals de auteurs zeggen: continue verandering is de enige constante factor. Dat betekent dat bedrijven aan de slag moeten om hun organisatie wendbaarder, weerbaarder en innovatiever te maken.
Het boek Exponentiele organisaties biedt daarvoor tal van inzichten en praktische handvatten. Vanwege de geschetste onomkeerbare ontwikkelingen en de vele aansprekende praktijkvoorbeelden, is het boek verplichte literatuur voor topmanagers, beleidsmakers, adviseurs en studenten.
'Exponentiële Organisaties' bestellen? PvKO leden betalen geen verzendkosten.
Archief > 2015 > juni
- 30-06-2015 30-06-2015 14:00 - Eelco Lulofs treedt aan tot het bestuur van PvKO
- 30-06-2015 30-06-2015 13:38 - Uit de PvKO-koker, nieuw boek: ‘Zakelijk succes in nieuwe tijden’
- 30-06-2015 30-06-2015 13:30 - Recensie Story Telling, verhalen maken merken
- 29-06-2015 29-06-2015 16:00 - Ed Peelen benoemd tot bijzonder hoogleraar Content Marketing
- 29-06-2015 29-06-2015 14:11 - Nieuwe technologische ontwikkelingen; een window of opportunities
- 25-06-2015 25-06-2015 22:00 - Kennissessie Nieuwe technologische ontwikkelingen met case ESA Business Incubation Centre (BIC)
- 25-06-2015 25-06-2015 15:21 - Jaarverslag en Jaarrekening 2014
- 19-06-2015 19-06-2015 11:12 - Hoe kunnen we data vanuit ruimtevaarttechnologie inzetten om klantgerichter te worden?
- 19-06-2015 19-06-2015 10:06 - PvKO start Customerzz Experimenten voor het stimuleren van klantgerichte innovatie in Nederland
- 10-06-2015 10-06-2015 09:39 - Hoe blijf je relevant voor de klant in Tijdschrift voor Marketing
- 09-06-2015 09-06-2015 12:40 - Kom je ook naar de Inspiration Nieuwe technologische ontwikkelingen met case ESA Business Incubation Centre (BIC) op 25 juni?
- 03-06-2015 03-06-2015 11:30 - Verslag eerste Customerzz Tour
- 02-06-2015 02-06-2015 12:24 - Recensie Exponentiële Organisaties
- 01-06-2015 01-06-2015 14:15 - Hoe blijf je relevant voor de klant?
Reacties op 'Recensie Exponentiële Organisaties'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.