Nieuwe technologische ontwikkelingen; een window of opportunities
Ruimtevaart, satellieten, aardse toepassingen, artificiële intelligentie... voor de meesten van de aanwezigen tijdens deze Kennissessie toch een beetje een 'ver-van-mijn-bed' show. En daarom des te interessanter om bij te wonen, deze Kennissessie welke plaatsvond bij SAP in 's-Hertogenbosch. Lees hier het verslag van deze inspirerende sessie.
Een inspirerende sessie waarbij de aanwezigen van te voren niet hadden kunnen bedenken hoe we met elkaar in zo'n korte tijd nieuwe technologieën konden vertalen naar aardse toepassingen! De onwetenheid ten aanzien van ruimtevaarttechnologie maakte plaats voor 'out of the box' ideeën, waarbij de blinde vlek werd vervangen voor een 'window of opportunities'!
De Kennissessie werd voorafgegaan door een verkorte ALV geleid door Ed Peelen. Na een korte terugblik op 2014 toonde Ed de jaarrekening welke een klein positief liet resultaat zien. Ed vertelde dat het aantal leden in 2014 ongeveer gelijk is gebleven ten opzichte van 2013. Ed gaf wel aan dat het voor het PvKO financieel lastiger wordt dit jaar, omdat het steeds moeilijker wordt om nieuwe leden te werven. Er komen nieuwe leden bij, maar er gaan ook leden weg. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat het lidmaatschap vaak aan een persoon hangt, en bij vertrek bij een onderneming valt het lidmaatschap meestal ook weg. Tevens zie je een trend dat steeds minder bedrijven lidmaatschappen aangaan. Deze tendens dwingt het PvKO er dan ook toe om nieuwe business modellen te ontwikkelen, zoals Customerzz.
Tijdens de ALV trad Eelco Lulofs toe als nieuw lid tot het bestuur, waarbij Eelco tijdens zijn presentatie aangaf dat hij vooral wil verbinden, partijen bij elkaar brengen. Daarnaast werd de zittingstermijn van zowel Peter Bot als Peter Joziasse unaniem verlengd.
Het programma van de Kennissessie werd uiteengezet door Jessica Jonasse van Service Check, waarbij als uitgangspunt werd genomen de hedendaagse uitdaging van bedrijven om beschikbare data te kunnen vertalen naar relevante toepassingen.
De eerste spreker Jan-Willem de Koster, Business Development Manager bij SAP, gaf middels verschillende cases aan hoe SAP nieuwe technologie inzet om bedrijven te kunnen laten innoveren, waardoor de klantgerichtheid kan worden verbeterd. Jan-Willem gaf bijvoorbeeld aan dat hij als Nederlander ertoe heeft bijgedragen dat Duitsland wereldkampioen is geworden door de inzet van nieuwe technologie. Duitsland beschikte namelijk over meer relevante informatie dan de overige landen, mogelijk gemaakt door SAP.....Tja, toen werd iedereen toch wel erg alert wat betreft de mogelijkheden die SAP biedt onder andere middels hun SAP HANA cloud platform. Een platform dat bedrijven real-time informatie kan verschaffen welke bijdraagt aan snelle innovatie. SAP staat voor innovatie door technologie, waardoor nieuwe producten en nieuwe business modellen kunnen worden ontwikkeld. Essentieel blijft hierbij dat je als onderneming afvraagt of het 'feasible, viable & desirable' is voor het bedrijf.
De tweede spreker Martijn Seijger, Managing Director bij Space Business Innovation Centre, ging nog een stap verder door te stellen 'space technology makes lives easier'. Zijn onderneming, ESA BIC huisvest momenteel 25 startups in het BIC (Business Incubation Centre), allemaal beginnende ondernemingen die ruimtevaarttechnologie inzetten voor aardse toepassingen. Het ESA BIC faciliteert deze startups omdat samenwerking essentieel is daar een grote onderneming een startup nodig heeft en andersom. Google heeft bijvoorbeeld 180 acquisities gedaan de afgelopen 10 jaar. Martijn gaf aan dat ruimtevaarttechnologie een aantal jaren voorop loopt, maar nu de ontwikkelingen op aarde steeds sneller gaan kan de ruimtevaarttechnologie nu ook sneller bijdragen aan aardse ontwikkelingen. Een interessante stelling, die werd onderbouwd met verschillende cases. Het ESA BIC wil een ecosysteem creëren dat ruimtevaarttechnologie 'downstreamt' naar bruikbare toepassingen op aarde.
De laatste spreker Michael Sannes van Togetar lichtte toe hoe Togetar data van satellieten op commerciële wijze inzet. Deze startup ontwikkelt onder andere apps die met ruimtevaarttechnologie het verschil maken, zoals met de 'Fear of flying' app en de 'Amber Alert' app. Tevens levert Togetar data voor een interactieve krant en voor 'Minespots' om zichtbaar te kunnen maken waar illegale mijnbouw plaatsvindt. Alle data komt binnen via de satellieten van de ESA, een open source. Togetar brengt de data samen en zet artificiële intelligentie in om het verschil te kunnen maken. Interessante toepassingen welke zonder de inzet van satellieten onmogelijk zouden zijn.
De avond werd afgesloten met een brainstormsessie met als doel innovatieve toepassingen te vinden voor ruimtedata om de klantgerichtheid te verbeteren binnen de sectoren energie, retail, telco en verzekeren. Dit leidde tot inspirerende oplossingen:
- Energie kwam met 'Het Slimme Dak': je meet, je weet en je bent bewust; temperaturen meten via daken vervolgens via satelliet naar app of naar een 'Google Heat Map'.
- Finance kwam met 'Space Banking': door de satelliet weet de bank waar je bent; virtuele accountmanager.
- Retail presenteerde 'Scanning Sensor Technologie' t.b.v. schapruimte/voorraadbeheer en 'Smart Delivery': bezorgen als je thuis bent.
- Telco zette in op het verbeteren van de 'User Experience' middels 'Data 3D info' en 'Technology Transfer': gps technologie en accu technologie.
Het was een productieve bijeenkomst, waarbij in korte tijd nieuwe ideeën werden gepresenteerd. De Kennissessie was daadwerkelijk inspirerend!
Auteur: Marianne Coebergh, Marketing strateeg, gespecialiseerd in Nieuwe Marketing en Sales voor B2B opererende bedrijven bijCowhill Consultancy
Meer informatie of vragen over PvKO? Mail communicatie@pvko.nl
Archief > 2015 > juni
- 30-06-2015 30-06-2015 14:00 - Eelco Lulofs treedt aan tot het bestuur van PvKO
- 30-06-2015 30-06-2015 13:38 - Uit de PvKO-koker, nieuw boek: ‘Zakelijk succes in nieuwe tijden’
- 30-06-2015 30-06-2015 13:30 - Recensie Story Telling, verhalen maken merken
- 29-06-2015 29-06-2015 16:00 - Ed Peelen benoemd tot bijzonder hoogleraar Content Marketing
- 29-06-2015 29-06-2015 14:11 - Nieuwe technologische ontwikkelingen; een window of opportunities
- 25-06-2015 25-06-2015 22:00 - Kennissessie Nieuwe technologische ontwikkelingen met case ESA Business Incubation Centre (BIC)
- 25-06-2015 25-06-2015 15:21 - Jaarverslag en Jaarrekening 2014
- 19-06-2015 19-06-2015 11:12 - Hoe kunnen we data vanuit ruimtevaarttechnologie inzetten om klantgerichter te worden?
- 19-06-2015 19-06-2015 10:06 - PvKO start Customerzz Experimenten voor het stimuleren van klantgerichte innovatie in Nederland
- 10-06-2015 10-06-2015 09:39 - Hoe blijf je relevant voor de klant in Tijdschrift voor Marketing
- 09-06-2015 09-06-2015 12:40 - Kom je ook naar de Inspiration Nieuwe technologische ontwikkelingen met case ESA Business Incubation Centre (BIC) op 25 juni?
- 03-06-2015 03-06-2015 11:30 - Verslag eerste Customerzz Tour
- 02-06-2015 02-06-2015 12:24 - Recensie Exponentiële Organisaties
- 01-06-2015 01-06-2015 14:15 - Hoe blijf je relevant voor de klant?
Reacties op 'Nieuwe technologische ontwikkelingen; een window of opportunities'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.