Recensie Story Telling, verhalen maken merken
Story Telling is meer dan een hype voor tekstschrijvers, bloggers of reclame makers. Story telling wordt in de Marketing Communicatie en Veranderkunde gebruikt om mensen mee te nemen in de boeiende wereld van merken, organisaties en veranderingen. Maar hoe doe je dat eigenlijk?
Lees de recensie van Story Telling
Story Telling is meer dan een hype voor tekstschrijvers, bloggers of reclame makers. Story telling wordt in de Marketing Communicatie en Veranderkunde gebruikt om mensen mee te nemen in de boeiende wereld van merken, organisaties en veranderingen. Maar hoe doe je dat eigenlijk?
Guido Everaert zet in zijn boek uiteen hoe je het echte verhaal maakt. In de bijna 20 pagina’s tellende inleiding verteld hij zijn eigen story, hoe hij tot het schrijven van het boek kwam. En hoe moeilijk dat is: een sprankelend verhaal schrijven zonder publiek voor je neus. Met heerlijke Vlaamse nuchterheid en understatement waar menig Nederlander nog iets van kan leren, komt hij met vele handige randvoorwaarden en tips hoe het wel en niet moet. Daarbij grijpt hij terug op zijn ervaring als blogger, columnist en lector.
Hij kiest meerdere invalshoeken voor zijn boek: die van journalist, corporate communicatie en PR en de CEO die zijn Veranderboodschap vertelt. Met de nuchterheid van onze zuiderburen introduceert hij heerlijke definities als die van (zogenaamde) succesverhalen (hij noemt ze: rationalisaties post factum), introduceert de bullshit bingo randvoorwaarde en schroomt niet om termen als ‘content is king’ gedocumenteerd door te prikken als onzinnige ‘heilige graal’ of zelf ‘user generated crap’.
Hij staat midden in het leven door leuke voorbeelden te noemen, zowel succesverhalen (Apple met Steve Jobs) als mislukkingen (Richard Branson met alle bedrijven behalve Virgin air). Overigens zijn beide goede voorbeelden, want storytelling is niet een reclame verhaal, maar hij definieert het als ‘een techniek die je gebruikt om meerwaarde te creëren en je content toegankelijk te maken’ (p22).
Ieder hoofdstuk wordt kort samengevat en op pagina 109 gaat hij de componenten van de Storyuitleggen. Daarbij wordt hij geïnspireerd door Jobs en Aristoteles. En verwijst wederom naar de King of storytelling McKee. Hoofdstuk 9 gaat uitgebreid in op de personages: heel interessant is dat hij daarbij met tegenstelling werkt: helden en protagonisten, Antagonisten en schurken, karikaturen etc.
Het boek geeft meerdere modellen aan (zoals het CAST model uit het boek Overtuigen met Sorytelling van o.a. Martin Sykes, zie ook elders op management site), zoomt in op de belangrijke elementen (content, doelpubliek, de opbouw van het verhaal, de mogelijke 7 plots voor een verhaal, personages). Ook de ROI van Story telling lijkt aan de orde te komen, maar ‘valt niet te becijferen’ aldus Guido.
Het boek leest lekker weg, maar hoeft niet per se van kaft tot kaft gelezen te worden. De uitgebreide hoofdstukindeling leidt je al snel naar het hoofdstuk waar je meer over wilt weten. En- ik durf het bijna niet meer te zeggen- maar voor mij is het heerlijke nuchtere Vlaamse understatement een verrijking in stijl ten opzichte van veel Angelsaksische borstklopperij met 1-2-3 lijstjes het hoe het moet en zit. Heerlijk.
'Story Telling' bestellen? PvKO leden betalen geen verzendkosten.
Archief > 2015 > juni
- 30-06-2015 30-06-2015 14:00 - Eelco Lulofs treedt aan tot het bestuur van PvKO
- 30-06-2015 30-06-2015 13:38 - Uit de PvKO-koker, nieuw boek: ‘Zakelijk succes in nieuwe tijden’
- 30-06-2015 30-06-2015 13:30 - Recensie Story Telling, verhalen maken merken
- 29-06-2015 29-06-2015 16:00 - Ed Peelen benoemd tot bijzonder hoogleraar Content Marketing
- 29-06-2015 29-06-2015 14:11 - Nieuwe technologische ontwikkelingen; een window of opportunities
- 25-06-2015 25-06-2015 22:00 - Kennissessie Nieuwe technologische ontwikkelingen met case ESA Business Incubation Centre (BIC)
- 25-06-2015 25-06-2015 15:21 - Jaarverslag en Jaarrekening 2014
- 19-06-2015 19-06-2015 11:12 - Hoe kunnen we data vanuit ruimtevaarttechnologie inzetten om klantgerichter te worden?
- 19-06-2015 19-06-2015 10:06 - PvKO start Customerzz Experimenten voor het stimuleren van klantgerichte innovatie in Nederland
- 10-06-2015 10-06-2015 09:39 - Hoe blijf je relevant voor de klant in Tijdschrift voor Marketing
- 09-06-2015 09-06-2015 12:40 - Kom je ook naar de Inspiration Nieuwe technologische ontwikkelingen met case ESA Business Incubation Centre (BIC) op 25 juni?
- 03-06-2015 03-06-2015 11:30 - Verslag eerste Customerzz Tour
- 02-06-2015 02-06-2015 12:24 - Recensie Exponentiële Organisaties
- 01-06-2015 01-06-2015 14:15 - Hoe blijf je relevant voor de klant?
Reacties op 'Recensie Story Telling, verhalen maken merken'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.