Groot Innovatie Modellenboek; 40 innovatiemodellen voor het versterken van ondernemerschap....
Auteurs: Frank Kwakman, Ruud Smeulders (red.)
Zoals de titel al doet vermoeden worden in dit boek 40 verschillende innovatiemodellen, tools en technieken beschreven die je werk als innovatiemanager, adviseur of ondernemer binnen bedrijven en overheden inspireert. Het boek bevat veel bekende modellen waar je een ‘aha-erlebnis' bij hebt en nuttig en interessant zijn om in een boek verzameld te hebben; overzichtelijk!
Het Groot Innovatie Modellenboek van Frank Kwakman en Ruud Smeulders beschrijft 40 innovatiemodellen, tools en technieken, die voor veel professionals die met innovatie in hun dagelijkse werk bezig zijn, herkenbaar, verhelderend en overzichtelijk zijn beschreven.
Het boek oogt als een studieboek met 6 ‘tabbladen’ waardoor het makkelijk zoeken is. De schrijfstijl is helder en wordt ondersteund met veel voorbeelden uit de praktijk.
De auteurs hebben samen met een tien andere auteurs 40 modellen kort en bondig beschreven, die vandaag de dag toepasbaar zijn. Het is een selectie van honderden modellen en tools, die branche- en organisatieonafhankelijk toepasbaar zijn.
De aanleiding van het boek is het veranderende werkklimaat, ‘de interactie economie’, waarin organisaties opschuiven in de keten, dienstverlening voorop staat, samenwerking binnen en tussen organisaties en klanten steeds belangrijker wordt. En naast innovatie op technologisch vlak, het ook heel belangrijk is om organisatievormen, business modellen, leiderschap en het delen van kennis te innoveren.
Deze grote economische veranderingen zijn wellicht wel bekend, maar het boek biedt een mooi overzicht van toepasbare theorieën en modellen.
De belangrijkste vragen waarin dit boek antwoord op geeft zijn de relaties tussen de verschillende innovatiegerelateerde modellen en technieken. Zoals aangegeven is het boek opgebouwd uit 6 tabbladen, waarin chronologisch modellen worden uitgelicht; van strategie, klantkansen, keuzes maken en investeringen, samenwerking/ partnership naar projecten en cultuur.
Persoonlijk vind ik het prettig dat het boek in thema’s is opgedeeld, waardoor je snel en eenvoudig de modellen die op dat moment voor je werk interessant zijn, erbij kan pakken.
Elk model wordt toegelicht aan de hand van een casestudy en ondersteunende figuren.
De figuren zijn bijvoorbeeld goed toe te passen in je dagelijks werk, wanneer je bezig bent met verschillende fases van innovatie.
De casestudy’s zorgen ervoor dat je je innovatiecase kan toetsen met een herkenbaar voorbeeld uit dezelfde of een andere branche. Zo staan er voorbeelden in van hotels, retailers, telecomproviders, airlines, verzekeraars, ICT en de zorg.
Tevens wordt bij elk model een kanttekening geplaatst, zodat je als lezer gedwongen wordt ook kritisch naar het model te kijken. Dit helpt zeker bij het zorgvuldig afwegen van keuzes in het innovatieproces!
Persoonlijk vond ik het Innovation Climate Scan (ICS) model opvallend, omdat het een diagnose-instrument is om interventies op het innovatieklimaat in een organisatie te doen; waarom is een innovatie niet succesvol verlopen? Stapsgewijs word je door het model geleid. Uiteraard zijn de kanttekeningen ook behulpzaam om het model in perspectief te zien van je organisatie.
Ik vind het boek een aanrader, wanneer je de focus binnen je project kwijt bent, niet weet waar te starten of eens met een frisse blik naar je organisatie wilt kijken, om zo vol energie te innoveren. Neem wel de tijd om gericht een keuze te maken waar je staat met de innovatie binnen je organisatie, want het boek is niet bedoeld om van voor tot achter in een keer uit te lezen en alle modellen in een keer toe te passen.
Het boek is ook zeker goed te lezen voor mensen die niet dagelijks met innovatieprojecten bezig zijn, maar hier zijlings in het werk wel mee te maken hebben. Inspirerend en verfrissend!
Judith Boute
Business Consultant bij KPN Zakelijke Markt
Archief > 2013 > mei
- 29-05-2013 29-05-2013 22:47 - 5 tips van T-Mobile om klantgericht te ondernemen
- 29-05-2013 29-05-2013 22:46 - 5 tips van Transavia om klantgericht te ondernemen
- 29-05-2013 29-05-2013 22:44 - 5 tips van Promotie Podiumkunsten om klantgericht te ondernemen
- 29-05-2013 29-05-2013 10:57 - 5 Tips van ING om klantgericht te ondernemen
- 28-05-2013 28-05-2013 14:00 - Komt een klant bij de kassa
- 28-05-2013 28-05-2013 13:49 - En waar blijft de klant?
- 28-05-2013 28-05-2013 13:46 - Als vriendelijk nou belangrijk is
- 28-05-2013 28-05-2013 13:36 - Klantgericht innoveren
- 28-05-2013 28-05-2013 13:33 - Kijk op klantgerichtheid
- 28-05-2013 28-05-2013 12:42 - Klantgericht organiseren
- 28-05-2013 28-05-2013 12:40 - Het einde van de winkels
- 28-05-2013 28-05-2013 12:38 - Gek op gaten
- 28-05-2013 28-05-2013 12:36 - De Tao van Service
- 28-05-2013 28-05-2013 12:34 - Transformeren om te overleven
- 28-05-2013 28-05-2013 12:31 - Klant in de driver's seat
- 28-05-2013 28-05-2013 12:24 - Groot Innovatie Modellenboek; 40 innovatiemodellen voor het versterken van ondernemerschap....
- 28-05-2013 28-05-2013 12:23 - Het groot complimentenboek
- 15-05-2013 15-05-2013 22:00 - Kennissessie Marketingcommunicatie & Psychologie: Theorie & praktische toepassing bij Nuon
Reacties op 'Groot Innovatie Modellenboek; 40 innovatiemodellen voor het versterken van ondernemerschap....'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.