Logo

5 tips van T-Mobile om klantgericht te ondernemen

woensdag 29 mei 2013 22:47

Ellen Oude Lashof, Manager Business Marketing SMB, T-Mobile

Telecom wordt steeds meer een commodity en de geleverde diensten leiden niet tot hoge klanttevredenheid. Door klantgericht te ondernemen willen we bij T-Mobile zorgen voor een hoge klanttevredenheid om zo klanten aan ons te binden.
De klant centraal stellen is echter makkelijker gezegd dan gedaan. De organisatie moet worden ingericht om dit mogelijk te maken: managementstijl moet de klantgerichte cultuur versterken, processen/systemen moeten worden aangepast om het klantgericht ondernemen te faciliteren en bedrijfsdoelstellingen bevatten klantgerichte targets zoals klanttevredenheid. Daarnaast is het essentieel dat iedere individuele medewerker weet wat hij persoonlijk kan doen om klantgericht te acteren.

5 tips om direct mee aan de slag te gaan:

  1. De klant centraal stellen en denken vanuit de klant begint bij de klant. Zorg ervoor dat je continu weet wat er speelt. Plan regulier klantcontact in (meeluisteren in het callcenter, meegaan op klantbezoek, meelopen in de winkel).
    Zelf ervaren is zoveel krachtiger dan van horen zeggen. Leg deze learnings structureel vast en deel ze.
     
  2. Gebruik klantinput om ideeën en producten te toetsen. Zet bijvoorbeeld de online community in. Zit men wel te wachten op een nieuw idee? Is meteen duidelijk wat het product behelst? Is het onderscheidend en relevant? Kunnen we aspecten toevoegen die het voor de klant aantrekkelijker maken? 
     
  3. Maak klantcontact breder dan alleen commercieel contact. Door middel van service-boodschappen laat je waardering voor de klant blijken. Meet tevredenheid en onderzoek wat je kan verbeteren om dit te verhogen. Van het moment van binnenkomen tot het afscheid nemen.
     
  4. Wees proactief. Zoek niet alleen contact met de klant op het moment dat het contract vernieuwd moet worden. Laat ook gedurende de contractsduur van je horen. 

  5. Kijk al vroeg in het proces van het introduceren van een nieuw product of dienst of de customer journey klopt. En herhaal dit nogmaals voor de launch. Loop met de klant het proces van A tot Z door en pas aan waar nodig. Klopt het niet? Ga dan niet live!

« Terug

Reacties op '5 tips van T-Mobile om klantgericht te ondernemen'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.