Het einde van de winkels
Auteur: Cor Molenaar
Als je tegenwoordig door een winkelstraat loopt valt het steeds vaker op dat er een winkelpand leeg staat. Hoe komt dat toch, naderen we het einde van de winkel zoals we die kennen? Cor Molenaar constateerde hetzelfde en heeft dit fenomeen onderzocht. Het resultaat van dat onderzoek is vervat in het boek “Het einde van winkels?”
Het boek behandelt het vraagstuk stapsgewijs:
1. Wat is er veranderd in het koopgedrag van klanten?
2. Wat is het effect van webwinkels?
3. Welke nieuwe technologieën kunnen gebruikt worden?
4. Welke nieuwe concepten kunnen we bedenken om nieuwe kansen te creëren?
5. Het einde van winkels of…
Sommige antwoorden kunnen we zelf bedenken. Immers maken we allemaal gebruik van internet en de gevolgen daarvan veroorzaken we zelf en we doen er allemaal aan mee.
Toen internet 20 jaar geleden in Nederland van de grond kwam zag niemand daarin een bedreiging. Maar de mogelijkheden van internet ontwikkelden zich van statische beelden naar interactieve sites. Er kan steeds meer en slimme mensen gebruiken de mogelijkheden om een webwinkel te beginnen. Zonder de kosten van een “toonzaal” (de winkel), geen kosten voor verwarming en verlichting. Webwinkels kunnen dus aanzienlijk goedkoper opereren dan en traditionele winkel. De concurrentieslag is begonnen en de traditionele winkel lijkt op dit moment de slag te verliezen. Is dit nieuws? Nee, dit hebben we allemaal zien gebeuren.
Cor Molenaar gaat in dit boek echter verder. Hij beschrijft hoe winkeliers en internetondernemers kunnen samenwerken. Maar ook is er aandacht voor de relatie winkelier – gemeente, omdat zij samen aan de inrichting van de winkelstraten kunnen werken om tot een unieke klantervaring te komen, die ervoor zorgt dat klanten het weer prettig vinden om te gaan winkelen. Dit kan eventueel gecombineerd worden met de mogelijkheid om de gewenste producten via internet te bestellen en een snelle levering te garanderen. Naast deze elementen komt er nog een aantal andere voorbeelden in het boek aan de orde.
Het boek is op een populair wetenschappelijke manier geschreven, wat het heel prettig leesbaar maakt. De opbouw van het boek brengt je stapsgewijs van de vraag: “Waarom staan er zoveel winkelpanden leeg?" naar "Hoe maken we winkelen weer aantrekkelijk?".
Het boek is multimediaal van opzet. Ieder hoofdstuk wordt met een korte samenvatting afgesloten en een QR-code. Via die QR-code kun je met je smartphone direct naar YouTube waar Cor Molenaar in een korte video naast een samenvatting ook nog een toelichting geeft op het hoofdstuk. Zeer leuk en leerzaam qua opzet en een innovatieve manier om een boek met de nieuwe media te koppelen. Wat mij betreft een zeer geslaagd experiment.
Ik heb het boek met zeer veel plezier gelezen en ik kan het iedereen die op welke wijze dan ook met klanten, verkoop en toekomstige ontwikkelingen te maken heeft van harte aanbevelen.
Ik heb maar 1 minpuntje: een aantal punten wordt op verschillende momenten herhaald. Goed voor het leereffect, maar op een gegeven moment wel enigszins irritant. Zal de docent in Cor wel zijn…
Martien de Laat
Sr. CRM Business Consultant bij ABN AMRO Bank N.V. en kernlid Ontmoeten
Archief > 2013 > mei
- 29-05-2013 29-05-2013 22:47 - 5 tips van T-Mobile om klantgericht te ondernemen
- 29-05-2013 29-05-2013 22:46 - 5 tips van Transavia om klantgericht te ondernemen
- 29-05-2013 29-05-2013 22:44 - 5 tips van Promotie Podiumkunsten om klantgericht te ondernemen
- 29-05-2013 29-05-2013 10:57 - 5 Tips van ING om klantgericht te ondernemen
- 28-05-2013 28-05-2013 14:00 - Komt een klant bij de kassa
- 28-05-2013 28-05-2013 13:49 - En waar blijft de klant?
- 28-05-2013 28-05-2013 13:46 - Als vriendelijk nou belangrijk is
- 28-05-2013 28-05-2013 13:36 - Klantgericht innoveren
- 28-05-2013 28-05-2013 13:33 - Kijk op klantgerichtheid
- 28-05-2013 28-05-2013 12:42 - Klantgericht organiseren
- 28-05-2013 28-05-2013 12:40 - Het einde van de winkels
- 28-05-2013 28-05-2013 12:38 - Gek op gaten
- 28-05-2013 28-05-2013 12:36 - De Tao van Service
- 28-05-2013 28-05-2013 12:34 - Transformeren om te overleven
- 28-05-2013 28-05-2013 12:31 - Klant in de driver's seat
- 28-05-2013 28-05-2013 12:24 - Groot Innovatie Modellenboek; 40 innovatiemodellen voor het versterken van ondernemerschap....
- 28-05-2013 28-05-2013 12:23 - Het groot complimentenboek
- 15-05-2013 15-05-2013 22:00 - Kennissessie Marketingcommunicatie & Psychologie: Theorie & praktische toepassing bij Nuon
Reacties op 'Het einde van de winkels'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.