Het groot complimentenboek
Auteurs: Frank van Marwijk, Hans Poortvliet
Niet ontvangen complimenten zijn dodelijk voor een relatie. Elk mens heeft er dus belangen bij om aardig te vinden en gevonden te worden. Complimenten zijn een goed middel om dit te bereiken. Maar nog belangrijker dan dit: om complimenten te kunnen geven, moet je eerst weten hoe ze te ontvangen. 'Het groot complimentenboek' van Frank van Marwijk & Hans Poortvliet, helpt zeker om hierin een weg te zoeken.
Iedereen heeft elke dag tientallen, wellicht honderden belangen te verwerken. Van een simpel trekstillend belang tot een vriendschapsbelang. Je hebt een reden waarom je een boterham eet of vrienden wilt zijn met een persoon. De boterham neem je omdat je trek hebt of het gewoon lekker vindt en je vrienden kies je uit omdat het je blij maakt (sociaal contact) of omdat het handig kan zijn om iemand te kennen. Net als bij reclame, zullen mensen niet snel toegeven dat ze erdoor beïnvloed worden maar onderbewust weten ze wel degelijk dat ze iets hebben gekocht of hebben meegedaan omdat er 'iets' achter zit. Ik noem het geen dubbele agenda maar simpelweg dat iedereen alles doet omdat hij/zij er een belang bij heeft om het te doen.
Communiceren is zo langzamerhand uit de hand aan 't lopen. Iedereen weet hoe het moet maar weinigen doen het zoals ze prediken. Frank van Marwijk & Hans Poortvliet nemen ons mee terug naar de basis met 'Het groot complimentenboek'.
Een verkoper wil dat zijn klant hem aardig vindt, vrienden willen aardig gevonden worden om binnen de groep te blijven, de werknemer wil aardig gevonden worden om zijn/haar baan te behouden. Het gaat om de te ontstane gunfactor.
In de 15 hoofdstukken beschrijven ze hoe het kan. Het boek is prettig geschreven en aangevuld met leuke, grappige en verhelderende anekdotes. Het geheel is netjes verzorgd, al komen de grafische elementen die over twee pagina's doorlopen, veelal door fout binden en snijden slordig over. Verder niets dan lof over de presentatie en vormgeving.
Voor mijzelf en ik denk voor iedereen die niet op een onbewoond eiland woont, zal dit boek voor een glimlach en bewustwordingsmomenten zorgen. Het boek zal niet voor iedereen een aaneenschakeling van 'eye-openers' zijn maar zal zeker ver- of hernieuwde inzichten geven.
De opbouw van hoofdstukken klopt, al zou ik er zelf voor gekozen hebben om hoofdstuk 12 , 'Hoe complimenten in ontvangst te nemen' meer naar voren te plaatsen.
Vooral managers kunnen hun voordeel doen met de gegeven informatie. Zelf heb ik me vaak voorgenomen om complimenten te geven, maar ik wist me geen raad, hoe, wanneer of waarom dit te doen zonder het gevoel te krijgen dat de ontvanger het moment of de reden niet zou begrijpen. Om nog maar niet te spreken van de verkeerde indruk die kan ontstaan als je binnen een zakelijke omgeving complimentjes geeft.
Alle vormen van complimenten passeren de revue en gaven me regelmatig gevoel van een déjà vu. Wellicht is het ook hierdoor dat ik het prettig lezen vond. Omdat dit fenomeen de sensaties veroorzaakt die ik van eerder gehoorde of meegemaakte momenten herbeleefde.
Ruim 250 bladzijden interessant geschreven en vormgegeven leesvoer.
Vooral de anekdotes met vele persoonlijke complimenten, waarin ik al snel mezelf of situaties herkende, zullen je in de toekomst ondersteunen om beter met het geven of ontvangen van complimenten om te gaan. Uiteindelijk moet je, om complimenten te kunnen geven, eerst weten hoe je ze kunt ontvangen.
Marcel Millenaar
Pura Orare, Klanttevredenheid Onderzoek, Haarlem
Archief > 2013
november
- 27-11-13 - Wat bezielt mijn klant!? Ondernemen in onzekere tijden
- 27-11-13 - Briljante businessmodellen
oktober
september
mei
- 28-05-13 - Komt een klant bij de kassa
- 28-05-13 - En waar blijft de klant?
- 28-05-13 - Als vriendelijk nou belangrijk is
- 28-05-13 - Klantgericht innoveren
- 28-05-13 - Kijk op klantgerichtheid
- 28-05-13 - Klantgericht organiseren
- 28-05-13 - Het einde van de winkels
- 28-05-13 - Gek op gaten
- 28-05-13 - De Tao van Service
- 28-05-13 - Transformeren om te overleven
- 28-05-13 - Klant in de driver's seat
- 28-05-13 - Groot Innovatie Modellenboek; 40 innovatiemodellen voor het versterken van ondernemerschap....
- 28-05-13 - Het groot complimentenboek
Reacties op 'Het groot complimentenboek'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.