Het einde van de winkels
Auteur: Cor Molenaar
Als je tegenwoordig door een winkelstraat loopt valt het steeds vaker op dat er een winkelpand leeg staat. Hoe komt dat toch, naderen we het einde van de winkel zoals we die kennen? Cor Molenaar constateerde hetzelfde en heeft dit fenomeen onderzocht. Het resultaat van dat onderzoek is vervat in het boek “Het einde van winkels?”
Het boek behandelt het vraagstuk stapsgewijs:
1. Wat is er veranderd in het koopgedrag van klanten?
2. Wat is het effect van webwinkels?
3. Welke nieuwe technologieën kunnen gebruikt worden?
4. Welke nieuwe concepten kunnen we bedenken om nieuwe kansen te creëren?
5. Het einde van winkels of…
Sommige antwoorden kunnen we zelf bedenken. Immers maken we allemaal gebruik van internet en de gevolgen daarvan veroorzaken we zelf en we doen er allemaal aan mee.
Toen internet 20 jaar geleden in Nederland van de grond kwam zag niemand daarin een bedreiging. Maar de mogelijkheden van internet ontwikkelden zich van statische beelden naar interactieve sites. Er kan steeds meer en slimme mensen gebruiken de mogelijkheden om een webwinkel te beginnen. Zonder de kosten van een “toonzaal” (de winkel), geen kosten voor verwarming en verlichting. Webwinkels kunnen dus aanzienlijk goedkoper opereren dan en traditionele winkel. De concurrentieslag is begonnen en de traditionele winkel lijkt op dit moment de slag te verliezen. Is dit nieuws? Nee, dit hebben we allemaal zien gebeuren.
Cor Molenaar gaat in dit boek echter verder. Hij beschrijft hoe winkeliers en internetondernemers kunnen samenwerken. Maar ook is er aandacht voor de relatie winkelier – gemeente, omdat zij samen aan de inrichting van de winkelstraten kunnen werken om tot een unieke klantervaring te komen, die ervoor zorgt dat klanten het weer prettig vinden om te gaan winkelen. Dit kan eventueel gecombineerd worden met de mogelijkheid om de gewenste producten via internet te bestellen en een snelle levering te garanderen. Naast deze elementen komt er nog een aantal andere voorbeelden in het boek aan de orde.
Het boek is op een populair wetenschappelijke manier geschreven, wat het heel prettig leesbaar maakt. De opbouw van het boek brengt je stapsgewijs van de vraag: “Waarom staan er zoveel winkelpanden leeg?" naar "Hoe maken we winkelen weer aantrekkelijk?".
Het boek is multimediaal van opzet. Ieder hoofdstuk wordt met een korte samenvatting afgesloten en een QR-code. Via die QR-code kun je met je smartphone direct naar YouTube waar Cor Molenaar in een korte video naast een samenvatting ook nog een toelichting geeft op het hoofdstuk. Zeer leuk en leerzaam qua opzet en een innovatieve manier om een boek met de nieuwe media te koppelen. Wat mij betreft een zeer geslaagd experiment.
Ik heb het boek met zeer veel plezier gelezen en ik kan het iedereen die op welke wijze dan ook met klanten, verkoop en toekomstige ontwikkelingen te maken heeft van harte aanbevelen.
Ik heb maar 1 minpuntje: een aantal punten wordt op verschillende momenten herhaald. Goed voor het leereffect, maar op een gegeven moment wel enigszins irritant. Zal de docent in Cor wel zijn…
Martien de Laat
Sr. CRM Business Consultant bij ABN AMRO Bank N.V. en kernlid Ontmoeten
Archief > 2013
november
- 27-11-13 - Wat bezielt mijn klant!? Ondernemen in onzekere tijden
- 27-11-13 - Briljante businessmodellen
oktober
september
mei
- 28-05-13 - Komt een klant bij de kassa
- 28-05-13 - En waar blijft de klant?
- 28-05-13 - Als vriendelijk nou belangrijk is
- 28-05-13 - Klantgericht innoveren
- 28-05-13 - Kijk op klantgerichtheid
- 28-05-13 - Klantgericht organiseren
- 28-05-13 - Het einde van de winkels
- 28-05-13 - Gek op gaten
- 28-05-13 - De Tao van Service
- 28-05-13 - Transformeren om te overleven
- 28-05-13 - Klant in de driver's seat
- 28-05-13 - Groot Innovatie Modellenboek; 40 innovatiemodellen voor het versterken van ondernemerschap....
- 28-05-13 - Het groot complimentenboek
Reacties op 'Het einde van de winkels'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.